لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

دیدبان حقوق بشر: اسرائیل در غزه احتمالا مرتکب جنایت جنگی شده است


مواردی که در مورد آن تحقیق شده حملاتی به مدرسه‌های سازمان ملل بوده که از آنها به عنوان پناهگاه نیز استفاده شده است (در تصویر حمله ۳۰ ژوئیه به یکی از مدارس در جبلیه)
مواردی که در مورد آن تحقیق شده حملاتی به مدرسه‌های سازمان ملل بوده که از آنها به عنوان پناهگاه نیز استفاده شده است (در تصویر حمله ۳۰ ژوئیه به یکی از مدارس در جبلیه)

سازمان بین‌المللی دیدبان حقوق بشر در گزارشی می‌گوید اسرائیل احتمالا در جنگ غزه مرتکب جنایت جنگی شده است، تازه‌ترین گزارش یک روز پس از آن منتشر می‌شود که ارتش آن کشور دستور به انجام تحقیقاتی را در مورد عملکرد نیروهایش داده است.

بحران پنجاه روزه غزه -موشک‌پرانی شبه‌نظامیان فلسطینی و حملات اسرائیل به آن باریکه، ۲۶ ماه اوت، با برجای گذاشتن بیش از ۲۱۰۰ قربانی فلسطینی به پایان رسید.

اکثر قربانیان فلسطینی غیرنظامی هستند.

در طرف اسرائیل ۷۳ نفر کشته شدند که ۶۷ نفر آنها نظامی بوده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر، که مقر آن در نیویورک است، ۲۰ شهریور ماه در بیانیه‌ای گفته در سه مورد از تحقیقات آن گروه اقدامات اسرائیل، «قربانیان پرشمار غیرنظامی در تناقض با اصول قوانین جنگی» به جای گذاشته است.

این موارد حملات به دو مدرسه-پناهگاه سازمان ملل متحد در ۲۴ و ۳۰ ژوئیه و حمله‌ مشابه دیگری در سوم ماه اوت است.

در آن موارد «۴۵ نفر از جمله ۱۷ کودک» کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این بیانیه آمده است از سه حمله مورد تحقیق این سازمان ناظر بر حقوق بشر «در دو تای آن به نظر نمی‌رسد که هدف، نظامی بوده؛ یا به شکل غیرقانونی، بی‌رویه انجام شده است. حمله سوم در رفح به طور غیرقانونی بی‌تناسب، و اگر نه، بی‌رویه بوده است».

به گفته دیدبان حقوق بشر «حملات غیرقانونی به صورت خودسرانه انجام شده، که -چه بدون ملاحظه چه عمدا- جنایت جنگی به شمار می‌رود.»

در روز پنج‌شنبه ۱۹ شهریور، در عین حال، ارتش اسرائیل اعلام کرد که دست به انجام تحقیقاتی در مورد پنج رخداد در جریان نبردها زده است؛ یکی از این موارد در ۲۴ ژوئیه، حمله به مدرسه-پناهگاه سازمان ملل در بیت حانون در شمال باریکه غزه بوده که دست‌کم ۱۵ قربانی برجای گذاشته است.

دیدبان حقوق بشر اما از دولت اسرائیل انتقاد کرده و می‌گوید تل‌آویو «پیشینه‌ای طولانی در انجام ندادن تحقیقاتی قابل اعتماد در مورد اتهام‌های مربوط به جنایت جنگی دارد».

سازمان ملل و سازمان‌های بین‌الملی مدافع حقوق بشر از اسرائیل بابت انجام شماری از حملاتش که در پی آن غیرنظامیان کشته شدند، انتقاد کرده‌اند. مقام‌های آمریکایی و غربی نیز طی بحران غره بارها خواستار آن شدند که غیرنظامیان هدف قرار نگیرند یا قربانی نشوند.

اسرائیل شبه‌نظامیان فلسطینی را متهم کرده است که از غیرنظامیان به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند.

با این همه گزارش‌ها حاکی‌ست برخی از حملات به نقاطی انجام شده‌اند که تنها غیرنظامیان در آن حضور داشته‌اند که مدرسه-پناهگاه سازمان ملل از جمله آنهاست.

XS
SM
MD
LG