لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

حریت: بازداشت زنانی که با تن‌فروشی در ترکیه برای ایران جاسوسی کرده‌اند


روز جمعه سوم خرداد ماه روزنامه ترکیه‌ای «حریت» گزارشی در مورد «فعالیت‌های جاسوسی ایران در ترکیه» با «خدمت گرفتن از زنانی که به ازدواج موقت مقام‌های نظامی و امنیتی آن کشور در می‌آمدند» منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که «زنان ایرانی» به وسیله روش‌هایی مانند «ازدواج موقت» با افسران ارتش ترکیه یا نیروهای پلیس و مقام‌های رسمی آن کشور از آنها «اطلاعات کسب کرده » و «در اختیار سپاه پاسداران ایران» قرار می‌دادند.

این گزارش به زبان انگلیسی در وب‌سایت ترکیه‌ای «تودیز‌زمان» نیز منتشر شده است، اما مقام‌های رسمی ترکیه به آن واکنشی نشان نداده‌اند.

روزنامه حریت در گزارش خود از عملیاتی گفته است که طی آن پلیس ایغدیر (شهری و استانی به همین نام در شرق ترکیه) ۲۴ نفر از جمله ده زن را بازداشت کرده است. این عملیات «با هدف بازداشت مظنونین به تن‌فروشی و جاسوسی انجام شده است».

به گزارش «حریت» در مرحله نخست این عملیات در هشتم ماه مه، «هشت تن از بازداشت‌شدگان به اتهام جاسوسی بازداشت شده» و «۱۰ زن ایرانی نیز از ترکیه اخراج شده‌اند».

در این گزارش گفته شده که «زنان جاسوس هر گونه اطلاعاتی که در زمان ازدواج موقت خود با مقام‌های نظامی و رسمی ترکیه کسب می‌کردند برای ایران می‌فرستادند».

در این گزارش به نام‌ برخی از بازداشت شدگان و یکی از رابط‌های آنها اشاره شده است. یکی از این افراد که «زهرا» ( Zehra) معرفی شده با شخصی به نام «گوکخان» در ترکیه تماس داشته و از او خواسته است کمک کند تا به آن کشور برود. «گوکخان» کسی‌ست که در گزارش حریت به عنوان رابط با سپاه پاسداران ایران معرفی شده است.

به گزارش حریت ردگیری تماس و مکالمات تلفنی این دو نفر است که پلیس را در عملیات خود یاری کرده است. در تلفن «زهرا» نیز عکس‌های برهنه با مقام‌های ترکیه‌ای نگه‌داری می‌شده است.

زن دیگری که به نام او اشاره شده است «الوینا» (Elvina) نام دارد که بنا بر این گزارش پذیرفته برای تن‌فروشی به ترکیه آمده ولی نه برای جاسوسی.

بنا بر گزارش حریت زن بازداشت شده دیگری به نام «آیبانوز» (Aybanuz) نیز گفته است تنها برای کار به ترکیه آمده و و شماره تماس نیروهای پلیس و مقام‌های نظامی که همراه داشته فقط برای استفاده در مواقع ضروری بوده است.

حریت در جای دیگری از گزارش خود نوشته است که «زنان به تن‌فروشی مجبور شده‌اند».

در تماس تلفنی گوک‌خان و زهرا نیز «رابط سپاه» به زهرا گفته است «سپاه پاسداران ایران می‌تواند به او کمک خواند تا به شکل قانونی وارد ترکیه شود».

در گزارش حریت که در وب‌سایت «تودیز زمان» به زبان انگلیسی دوباره منتشر شده است، در مورد نام این افراد توضیحی داده نشده و همچنین روشن نیست دلیل آنها برای درخواست کمک جهت ورود قانونی به خاک ترکیه چه بوده است یا چرا در تلفن «زهرا» عکس‌های برهنه با کسانی که با آنها هم‌آغوشی کرده نگه‌داری شده بود.

روزنامه حریت از روزنامه‌های پرشمارگان ترکیه است و وب‌سایت آن نیز از پرخواننده‌ترین وب‌سایت‌ها این کشور به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG