لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

برای نخستین‌بار در دادگاه بین‌المللی؛ محاکمه یک بنیادگرا به اتهام حمله به آثار باستانی


احمد المهدی
احمد المهدی

دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه، در روز دوشنبه اول شهریور ماه، برای نخستین بار، یک اسلام‌گرای افراطی را به اتهام‌هایی که حمله و ویران کردن آثار باستانی را نیز در بر می‌گیرد، محاکمه می‌کند.

احمد المهدی، بنیادگرای اهل مالی، حدودا ۴۰ ساله، متهم به رهبری ویرانی‌هایی‌ست که افراطیون مالی در شهر تاریخی تیمبوکتو از خود به جای گذاشتند.

خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها می‌گویند محاکمه احمد المهدی می‌تواند پیام واضحی برای کسانی که دست به ویرانی و خراب کردن آثار باستانی و شناخته‌شده تمدن بشری می‌زنند، داشته باشد.

المهدی متهم به رهبری حملات و ویرانگری در ۹ نقطه و مکان تاریخی تیمبوکتو بین ژوئن و ژوئیه سال ۲۰۱۲ است.

شهر تیمبوکتو در کشور مالی در زمستان ۱۳۹۱ به دست ارتش مالی و کمک ارتش فرانسه، از اسلام‌گرایان بازپس گرفته شد.

این شهر از مراکز مهم و باستانی تمدن اسلامی در آفریقا است و در سده‌های چهاردهم و پانزدهم میلادی، یکی از گذرگاه‌های اصلی تجارت طلا و نمک در منطقه صحرای آفریقا بود.

در دوران سده‌های میانی، شهر تیمبوکتو از مراکز مهم آموزش دنیای اسلام نیز به شمار می‌رفت.

نسخه‌های سوزانده‌شده در یکی از مهم‌ترین موسسات تاریخ اسلام
نسخه‌های سوزانده‌شده در یکی از مهم‌ترین موسسات تاریخ اسلام

گروه موسوم به «انصارالدین» در زمانی که کنترل شهر را در دست داشتند، بناها و مقبره‌های عمدتا متعلق به صوفیان را، به عنوان نمادهای «کفرآمیز» ویران کردند.

از جمله اماکنی که هدف قرار گرفت، موسسه «احمدبابا» بود که هزاران کتاب خطی به زبان عربی و زبان‌های بومی آفریقایی را در خود جا می‌داد. بسیاری از این کتاب‌های خطی از سایر مراکز علمی جهان اسلام از ایران تا عراق و مصر به این شهر منتقل شده بودند. شواهدی که نشان می‌دادند پیش از ورود سفیدپوستان به منطقه، این بخش از آفریقا تحت نفوذ حاکمانی میانه‌رو و صوفیان، تمدنی شکوفا داشته‌است.

در مورد تیمبوکتو بیشتر بخوانید

دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه، احمد المهدی را متهم کرده است که به عنوان عضوی از «انصارالدین» و رهبری یکی از گروه‌های آن، دستور حمله به مراکز باستانی را صادر کرده‌است.

تیمبوکتو در سال ۱۸۵۳
تیمبوکتو در سال ۱۸۵۳

محاکمه المهدی به مدت پنج روز و تحت نظارت سه قاضی در دادگاه بین‌المللی کیفری انجام می‌شود. تیمی از حقوقدانان نیز، وکالت متهم را بر عهده دارند.

المهدی در عین حال نخستین کسی‌ست که به اتهام جنایت‌های جنگی در جریان بحران مالی، در دادگاهی بین‌المللی محاکمه می‌شود.

XS
SM
MD
LG