لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

واردات ایران ۲۳ درصد کاهش یافت


گزارش تفصیلی گمرک ایران حاکی از افت چشمگیر واردات ایران در فروردین ماه است.

این گزارش ۱۱۳ صفحه‌ای که که دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه در سایت رسمی گمرک ایران منتشر شده است، می‌گوید واردات کشور در ماه گذشته نسبت به فروردین سال گذشته بیش از ۲۳ درصد کاهش یافته و به نزدیک ۲ میلیارد دلار رسیده است.

صادرات غیرنفتی ایران نیز حدود ۸ درصد کاهش یافته و به رقم ۲ میلیارد و ۷۳۱ میلیون دلار رسیده است. با این حساب تراز تجارت غیرنفتی ایران مثبت شده است.

این گزارش حاکی از کاهش ۳۵ درصدی صادرات میعانات گازی و افزایش ۱۸ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی است. صادرات دیگر کالا‌ها نیز ۱۱ درصد افت داشته است.

در این میان تقریبا ۹۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران راهی بازارهای آسیایی شده و ۷۶ درصد از کل واردات کشور نیز از همین قاره انجام شده است.

بر خلاف سال‌های گذشته که گندم و برنج همواره در صدر واردات ایران بود، طی ماه فروردین سال جاری این جایگاه به واردات ذرت و جو اختصاص یافته است؛ ایران در ماه گذشته ۱۰۴ میلیون دلار واردات ذرت داشته، در حالی که این رقم در فروردین سال گذشته ۶۱ میلیون دلار بود. واردات جو نیز از ۷ میلیون دلار به ۵۴ میلیون دلار اوج گرفته است.

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که واردات گندم در این بازه زمانی از حدود ۳۳۰ میلیون دلار به ۳۰ میلیون دلار افت کرده و واردات برنج نیز با کاهشی ۵۰ درصدی به ۴۸ میلیون دلار رسیده است. واردات کنجاله نیز به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

در میان اقلام عمده وارداتی، واردات خودرو بیش از دو برابر افزایش نشان می‌دهد. همه ۱۰ قلم از عمده واردات ایران، به غیر از خودرو و آهن آلات، شامل محصولات کشاورزی است. در میان ده کالای عمده وارداتی، روغن پالم نیز دیده می‌شود. ماه گذشته ایران ۳۱ میلیون دلار واردات روغن پالم داشت که نسبت به ماه مشابه سال گذشته مقداری کاهش نشان می‌دهد.

در مرداد ماه گذشته گروهی از شهروندان و وکلا علیه «مدیران بهداشت و استاندارد» به دلیل «تولید لبنیات با روغن پالم» شکایت کرده بودند.

خبرگزاری تسنیم هفته گذشته گزارش داد که «بر خلاف تصور عموم مردم واردات روغن پالم نه تنها حذف نشده بلکه در میان تشکل‌های صنایع غذایی رقابتی سختی برای شکستن انحصار واردات این محصول ایجاد شده است».

در میان پنج کشور عمده صادرات جمهوری اسلامی، فروش کالا به چین و عراق طی ماه گذشته به ترتیب بیش از ۱۰ درصد و نزدیک به ۵ درصد کاهش یافته، اما صادرات به امارات، هند و افغانستان به مقدار چشمگیری افزایش یافته است.

صادرات ایران به دیگر کشور‌ها در مجموع تغییر چندانی نکرده است.

در بخش واردات نیز ایران از چین و امارات و هند واردات خود را به صورت چشمگیری کاهش داده، اما واردات از کره جنوبی را ۲۵ درصد افزایش داده است. واردات ایران از دیگر کشور‌ها نیز بیش از ۳۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در میان قاره‌ها، صادرات ایران به آسیا ۵ درصد افزایش یافته، اما صادرات به اروپا و آفریقا به ترتیب حدود ۳۳ درصد ۲۹ درصد کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG