لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

بازی‌های آسیایی: طلای بیست و یکم دور گردن والیبالیست‌های ایران


تیم ملی والیبال ایران در ادامه ثبت موفقیت‌های جهانی خود، قهرمان آسیا شد
تیم ملی والیبال ایران در ادامه ثبت موفقیت‌های جهانی خود، قهرمان آسیا شد

کاروان ورزش ايران در چهاردهمين روز بازی‌های آسيايی با کسب سه مدال طلا، هفت نقره و يک برنز موفق شد رکورد بهتری نسبت به بيست مدال طلايی که در دوره قبلی مسابقات به دست آورده بود، به جا بگذارد.

در جدول رده‌بندی مدال‌ها چين با ۱۴۹ مدال طلا يکه‌تازی خود را با اختلافی چشمگير نسبت به بقيه آسيا حفظ کرده است. کره جنوبی ۷۷ طلا دارد و ژاپن با ۴۶ نشان زرين، سه ابرقدرت ورزش در شرق آسيا هستند که فاصله‌ای معنادار با ساير کشورهای اين قاره دارند. ژاپنی‌ها در مجموع نيز ۱۹۵ مدال گرفته‌اند.

قزاقستان با ۲۸ طلا جايگاهش را در رده چهارم تثبيت کرده. ورزشکاران ايران هم ۲۱ طلا، ۱۸ نقره و ۱۷ مدال برنز به دست آورده‌اند.

مهم‌ترين نتيجه رقابت‌های تيمی را واليبال کسب کرد. اين تيم در فينال و در برابر ژاپن ۳ بر يک به برتری رسيد و مدال طلا را به خود اختصاص داد.

اين سومين بار بود که ايران و ژاپن در فينال واليبال بازی‌های آسيايی با هم بازی می‌کردند. در بازی‌های آسيايی ۱۹۵۸ توکيو که اولين دوره حضور واليبال در جدول برگزاری مسابقات بود، ايران ۳-۰ باخت اما در هر سه ست، ابتدا از حريف خود پيش بود. خصوصاً گيم اول که در قانون ۱۵ امتيازی آن دوره، ۱۹-۱۷ باخت.

سال ۲۰۱۰ نيز ايران با درخشش در تمام مسابقات از جمله هفت پيروزی ۳-۰ مجدداً رسيد به ژاپن. حسين معدنی سرمربی وقت تيم در آخرين يادداشتش برای ماهنامه المپيک نوشته: «شکست تلخی بود. خودمان را قهرمان می‌دانستيم. غافلگير شديم و بازی از دست‌مان در رفت. در اينچئون با تمام توان ظاهر خواهيم شد تا اولين طلا را به دست آوريم و تلخی دوره گذشته را فراموش کنيم.»

اسلوبودان کواچ سرمربی تيم ملی واليبال پس از کسب طلای بازی‌های آسيايی اينچئون گفت: «خسته بوديم اما توانستيم با تلاش و کوشش بازی فينال را ببريم. طی اين چند ماه حدود ۵۰ بازی انجام داده بوديم و فشار زيادی روی بازيکنان آمده بود، اما آنها با توانايی بالا توانستند به حقشان برسند.»

در ساير مسابقات و در فينال کبدی زنان، ايران به مصاف هند قهرمان جهان رفت و با نتيجه ۳۱ بر ۲۱ شکست خورد تا به مدال نقره دست يابد. تيم مردان ايران نيز در ديدار نهايی مقابل هند قرار گرفت که ملی‌پوشان ايران در رقابتی نزديک با نتيجه ۲۷ بر ۲۵ شکست خوردند تا نتيجه تيم بانوان را تکرار کنند.

در کاراته و ۶۱ کيلوگرم زنان فاطمه چالاکی برای کسب مدال برنز به مصاف شین سوجانگ از کره جنوبی رفت و با نتيجه دو بر صفر او را شکست داد. در ۶۸ کيلو هم پگاه زنگنه در گروه شانس مجدد مقابل شارمينی شری از مالزی شکست خورد.

در ۶۰ کيلوگرم مردان امير مهدی‌زاده در فينال مقابل مصطفی رحمان از اردن پيروز شد و به مدال طلا دست يافت. در تکواندو و فينال ۵۸ کيلو فرزان آشورزاده مقابل نورسلطان مامايف از قزاقستان پيروز شد تا او نيز روی سکوی نخست بايستد.

در ۷۳ کيلوگرم زنان فاطمه روحانی در برابر سورن سيومی از کامبوج شکست خورد و به مدال نقره رسيد. در فينال ۷۳+ کيلوگرم زنان اکرم خدابنده مقابللی دونگ از چين شکست خورد و او نيز نايب قهرمان شد.

در بوکس و ۹۱ کيلو علی مظاهری در فينال مقابل آنتون پينچوک از قزاقستان شکست خورد. در فينال ۹۱+ کيلو هم جاسم دلاوری به ايوان ديچکو از قزاقستان باخت.

در بسکتبال، تيم ملی ايران در فينال بازی‌های آسيايی با شکست ۷۹ بر ۷۷ برابر کره جنوبی به مدال نقره رسيد و نخستين نايب قهرمانی‌اش در اين بازی‌ها را به دست آورد.

صمد نيکخواه بهرامی در نشست خبری بعد از بازی گفت: شروع خيلی کندی داشتيم که اين باعث شد انرژی زيادی را صرف کنيم که دوباره به بازی برگرديم. البته در دقايق آخر هم پنج امتياز جلو افتاديم، اما يکی دو بار از دست دادن توپ، نتيجه‌ و سرنوشت را عوض کرد.

او در درباره عملکرد حامد حدادی گفت: همه ما اشتباهاتی داشتيم، اما اين بدترين بازی حدادی در ۱۰ سال اخير بود که از او ديده بودم. شايد همه بازيکنان بد بازی کنند اما بد بازی کردن او مهم است زيرا نقشی کليدی در تيم ما دارد.

بچيروويچ سرمربی تيم ملی ايران هم به خبرنگاران کره‌ای گفت: همه از اين باخت ناراحت هستيم. وقتی فينال را می‌بازيد، نمی‌دانی که ديگر چه بايد بگويی. در آخرين دقيقه‌ پنج امتياز جلو بوديم اما يک توپ را از دست داديم و بازی برده را باختيم.

XS
SM
MD
LG