لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

ارزان‌ترین موبایل هوشمند جهان به بهای ۴ دلار در هند


تنها اندکی پس از آغاز نام‌نویسی اولیه برای دریافت این موبایل هوشمند، نام‌نویسی به دلیل شمار بالای متقاضیان به پایان رسید
تنها اندکی پس از آغاز نام‌نویسی اولیه برای دریافت این موبایل هوشمند، نام‌نویسی به دلیل شمار بالای متقاضیان به پایان رسید

تلفن موبایل هوشمند «فریدوم ۲۵۱» که به تازگی در بازار هند عرضه شده است، در خود این کشور و سایر کشور‌ها توجه فراوانی جلب کرده است.

این تلفن موبایل 3G که قیمت آن ۲۵۱ روپیه، تقریبا ۴ دلار است، ارزان‌ترین موبایل جهان لقب گرفته ولی درعین حال در مورد کارکرد این دستگاه و قانونی بودن آن سئوالاتی مطرح شده است.

این تلفن موبایل که محصول کارخانه‌ای است به نام رینگینگ بلز، به یک دوربین ۳.۲ مگاپیکسلی مجهز است، اندازه صفحه آن ۴ اینچ است، با سیستم عامل اندروید لولیپاپ کار می‌کند و جای دو سیم کارت دارد. اما در عین حال با آیفون ۴ محصول شرکت اپل شباهت‌های فراوانی دارد.

این تشابه تصادفی نیست. روزنامه هندوستان تایمز در گزارشی نوشت که ویکاس شارما مدیر فنی شرکت رینگینگ بلز به این روزنامه گفته است: «ما از نشان‌های تصویری اپل استفاده کرده‌ایم چون این شرکت حقوق معنوی آن‌ها را ثبت نکرده است.»

هندوستان تایمز در ادامه گزارش خود می‌افزاید: «این ادعا صحت ندارد. شرکت اپل تمامی جزییات محصولات خود حتی طراحی گوشه‌های منحنی آی پد را ثبت کرده است.»

در مورد سخت افزارهای این موبایل نیز سئوالاتی طرح شده است. یک وبسایت فناوری دیجیتال در هند به نام «گجت ۳۶۰» که یک دستگاه از این موبایل‌ها را آزمایش کرده نوشت: «قطعات این موبایل را که ما دریافت کرده‌ایم مارک شرکت ادکام را دارند و با یک برچسب پوشانده شده‌اند. ادکام یک شرکت وارد کننده قطعات کامپیوتری در شهر دهلی است.»

مطالبی که در بررسی این موبایل نوشته شده می‌گویند به غیر از قیمت آنکه از هر محصول مشابهی در هند ارزان‌تر است ویژگی دیگری ندارد. در حال حاضر بهای متوسط تلفن‌های موبایل مشابه در هند حدود ۶۰ دلار است. وبسایت فناوری «گجت ۳۶۰» می‌گوید احتمالا این موبایل‌های ارزان قیمت از قعطات اضافی موبایل‌های قدیمی ساخته شده است.

نکته تردید آمیز، دیگر شرکت سازنده این موبایل هاست. به گزارش روزنامه ایندین اکسپرس شرکت رینگینگ بلز کمتر از یک سال پیش تاسیس شده و تا همین روزهای اخیر کسی آن را نمی‌شناخت.

به گزارش روزنامه هندوستان تایمز هدف تجاری این شرکت تولید موبایل‌های ارزان قیمت است و چندی پیش موبایل‌های 4G محصول خود را به بهای ۳۰۰۰ روپیه، معادل حدود ۳۵ دلار به بازار عرضه کرد.

برخی از کار‌شناسان معتقدند که این موبایل‌های ارزان احتمالا با دریافت شکلی یارانه مالی تولید می‌شوند ولی هنوز منبع این یارانه مشخص نیست. اما تردیدی نیست که اگر مشکلات حقوقی مانعی ایجاد نکند، در بازار هند، جایی که بسیاری از مردم مشتاق موبایل‌های ارزان قیمت‌تر هستند این موبایل جدید موفقیت تجاری زیادی کسب خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG