لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

انتخابات ۳۶ روزه پارلمانی هند آغاز شد


یک زن هندی پس از دادن رای‌ در «دیبروگار»
یک زن هندی پس از دادن رای‌ در «دیبروگار»
انتخابات مجلس سفلای هند، لوک‌سابا، از روز دوشنبه ۱۸ فروردین، در آن کشور آغاز شد. این انتخابات که تا دوازدهم ماه مه، بیش از ۳۶ روز طول خواهد کشید، در ۹ مرحله، بزرگ‌ترین انتخابات جهان است.

در نخستین مرحله از انتخابات شهروندان دو ایالت آسام و تریپورا در شمال شرق پای صندوق‌های رای می‌روند.

شهروندان هند در مجموع ۵۴۳ نماینده را به «لوک‌سابا» می‌فرستند که رقابت اصلی میان نامزدهای حزب حاکم کنگره و اپوزیسیون آن، حزب مردم، صورت می‌گیرد.

۹۳۰ هزار مرکز رای‌گیری در بزرگ‌ترین دمکراسی جهان وجود دارد و بنا به گفته کمیسیون انتخاباتی هند ۸۱۴ میلیون واجد شرایط رای دادن هستند.

رائول گاندی، تازه‌ترین و نیز در حال حاضر جوان‌ترین رهبر حزب کنگره از نسل نهرو-گاندی‌ها است و نارندرا مودی، سیاستمدار ۶۴ ساله نیز رهبری حزب مردم را بر عهده دارد.

حزب «عام آدمی» به رهبری آروند کجروال، که طی ماه‌های گذشته از اقبال زیادی بین شهروندان آن کشور برخوردار شده از دیگر رقبای جدی انتخابات ۳۶ روزه به شمار می‌رود. این حزب در مدتی کوتاه توانست هوادارانی در ایالت‌های مختلف هند به دست آورد. نماد این حزب جارو و شعار اصلی آن مبارزه با فساد است.

رهبران احزاب اصلی رقیب در انتخابات در مقایسه با گذشته نسبتا جوان‌ به شمار می‌روند.

در برخی مناطق مانند تامیل‌نادو یا بنگال غربی نیز رهبران محلی از اقبال گسترده‌ای برخوردار هستند و احزاب آنها ممکن است گوی رقابت را از احزاب اصلی بربایند. کسانی مانند خانم جایالایتا در تامیل‌نادو، که به «آما»، مادر، شهره است.

دو ایالت اوتار پرادش و بیهار به تنهایی مجموع ۱۲۰ نماینده را راهی «لوک‌سابا» می‌کنند که عملا از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ایالت‌ها در رقابت پیش‌رو محسوب می‌شوند.

برای تشکیل دولت آینده هند به ۲۷۲ کرسی نمایندگی نیاز است. اگر هیچ یک از احزاب موفق نشوند این شمار از کرسی‌ها را از آن خود کنند، دولت ائتلافی تشکیل می‌شود و به همین دلیل احزاب و چهره‌هایی که از جریان‌هایی خارج از دو حزب کنگره و مردم می‌آیند می‌توانند نقش مهمی در آینده آن کشور ایفا کنند.

انتخابات در پایتخت، کلان‌شهر دهلی، در دهم آوریل، سه روز دیگر برگزار می‌شود.

موضوعات اقتصادی، نحوه کشورداری و مبارزه با فساد از جمله مهم‌ترین مسائل کارزار انتخاباتی هند هستند و انتظار می‌رود از تاثیرگذارترین مسائل در رای شهروندان آن کشور نیز باشند.

حزب حاکم کنگره در این مورد با انتقادهای اپوزیسیون روبه‌رو است.
XS
SM
MD
LG