لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

ماهواره‌های غربی شبکه‌های دولتی ایران را از دسترس خارج کردند


اینتل‌ست، شرکت ارتباط ماهواره‌ای اروپا، از روز دوشنبه، دهم تیرماه، رسما پخش برنامه‌های شبکه‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران را از فرستنده‌های خود قطع کرد.

بر اساس گزارش های منتشره، شبکه‌ پرس تی‌وی، کانال خبری انگلیسی زبان دولت ایران، از جمله شبکه‌هایی‌ست که دسترسی به آن از طریق گیرنده‌های اینتل‌ست غیر ممکن شده است.

شبکه پرس تی‌وی پیشتر گزارش داده بود که شرکت خدمات ماهواره‌ای «اینتل‌ست»، در لوکزامبورگ، با ارسال نامه‌ای به سازمان صدا و سیما گفته است که در همراهی با «تحریم‌های ایالات متحده علیه عزت‌الله ضرغامی، رییس این سازمان»، تصمیم به قطع برنامه‌های شبکه‌های ایرانی گرفته است.

در حال حاضر شرکت‌های اینتل‌ست، هات‌برد و یوتل‌ست پخش پرس تی‌وی را متوقف کرده‌اند. در کنار این شبکه خبری، شبکه اسپانیایی زبان «هیسپان تی‌وی» و عرب زبان «العالم»، نیز از برخی فرستنده‌های ماهواره‌ای حذف شده‌اند.

البته پیشتر پخش برنامه‌های برخی شبکه‌های دولتی ایران در برخی کشورهای اروپایی قطع شده بود.

پخش ماهواره‌ای شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی جمهوری اسلامی بر روی ماهواره هاتبرد نیز از مهر ماه سال گذشته قطع شده بود. دلیل این اقدام نیز «تحریم‌های اتحادیه اروپا» اعلام شده است.

ایالات متحده آمریکا بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد که رادیو و تلویزیون دولتی ایران و عزت‌الله ضرغامی به دلیل آن‌چه «کمک به جریان سانسور دولتی» خوانده شده، در فهرست تحریم‌های این کشور قرار گرفته‌اند.

اکنون با خبر قطع پخش برنامه‌های شبکه‌های دولتی ایران از فرستنده‌های ماهواره‌ای غربی، مقام‌های ایرانی گفته‌اند که به واسطه مراجع بین‌المللی پی‌گیر این ماجرا خواهند بود.

شبکه پرس تی‌وی در وب‌سایت خود نوشته است که نهاد بین‌المللی ناظر بر مخابرات ماهواره‌ای از اینتل‌ست و آمریکا خواسته است برنامه‌های شبکه‌های دولتی ایران را قطع نکنند.

پرس تی‌وی می‌گوید این اقدام کارزاری «علیه آزادی بیان» است.

در خود ایران دسترسی به شبکه‌های ماهواره‌ای بین‌المللی غیرقانونی‌ست.
XS
SM
MD
LG