لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

انتظار بازار برای کاهش قیمت آیفون هفت


قیمت بالای گوشی‌های آیفون یکی از نشانه‌های وجود مشکلات بازار گوشی‌های هوشمند در ایران است که تنها با ورود قانونی این گوشی‌ها توسط چند وارد کننده حل می‌شود تا وجود رقابت قیمت را منطقی کند. و حالا مسئولان از ورود اولین محموله آیفون‌ها از راه‌های قانونی خبر می‌دهند.

۱۷ شهریور اپل، آیفون ۷ را رونمایی کرد. تمایل به داشتن این مدل‌ها از آیفون بار دیگر به بحث‌های مربوط به قاچاق این برند به ایران دامن زد. فروش این محصول با قیمتی بسیار بالاتر از دیگر کشورها لزوم وجود نمایندگی و واردات قانونی آیفون را بار دیگر یادآور شد.

چند روز بعد از شروع فروش جهانی آیفون ۷، این محصول به ایران رسید. فروش زودهنگام مدل‌های آیفون در ایران، بدون وجود هیچ نمایندگی از سوی اپل نشانه قاچاق این گوشی‌ها به ایران است. وجود قاچاق گوشی‌های اپل در کنار قاچاق دیگر برندهای گوشی‌های همراه به کشور دولت را بر آن داشت که مرداد ماه گذشته طرح رجیستری با هدف مبارزه با ورود گوشی‌های هوشمند قاچاق به کشور را اعلام کند و در پی آن خبری مبنی بر جمع آوری گوشی‌های آیفون منتشر شد. طبق این طرح استفاده از گوشی‌هایی که کد ثبت ورود به کشور را نداشتند غیر ممکن می‌شد. دارندگان گوشی‌های آیفون نگران شدند که دیگر نمی‌توانند از گوشی‌های شان استفاده کنند. هر چند از تعداد گوشی‌های آیفون موجود در ایران آماری در دسترس نیست اما نمی‌توان تعداد آنها را کم شمرد بنابراین مسئولان تصمیم گرفتند مشکل را حل کنند برای این منظور برای اعطای مجوز ورود قانونی آیفون به ایران به متقاضیان اقدام شد.

در ادامه با بررسی‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تکلیف ۱۷ شرکت واردکننده کالای اپل به ایران مشخص شد و غلامحسین کریمی‌ رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی به خبرگزاری مهر اعلام کرده است این شرکت‌های حقوقی بدون دخالت شخص حقیقی، می‌توانند چه از شرکت اصلی اپل در آمریکا، چه از نمایندگی‌های ترکیه و امارات و چه از بازار آزاد، این گوشی‌ها را وارد ایران کنند. براساس الزام وزارت صنعت و معدن، واردکنندگان گوشی‌های آیفون از سازمان حمایت از مصرف کننده مجوز لازم را گرفتند. این شرکت‌ها از اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی نیز مجوز تجهیز کارگاه خدمات پس از فروش را دریافت کرده‌اند که این دو مجوز را به وزارت صنعت و معدن برای ثبت کالا ارائه می‌دهند.

در چند روز گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور سه مدل از گوشی‌های آیفون را بررسی کرده و برای ورود آنها به بازار تأییدیه‌های با مدت زمان سه ساله صاد کرده است. بر اساس اعلام این سازمان و طبق تاییدیه صادر شده سه گوشی آیفون ۷، آیفون ۶s و آیفون اس ای برای ورود به ایران تا سه سال دیگر مشکلی نخواهند داشت و مورد تأیید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند. البته در حال حاضر تنها ۱۷ شرکت مورد تایید، اجازه وارادات این گوشی‌ها را دارند و اینکه آیا تعداد این شرکت‌ها در آینده افزایش خواهد یافت یا نه هنوز مشخص نیست.

تا زمانیکه ۱۷ شرکت دارای مجوز برای واردات و فروش گوشی‌های اپل اقدام نکنند، همچنان خریداران باید گوشی‌های قاچاق و بدون گارانتی آیفون را با قیمتی بالاتر از بازارهای جهانیِ این برند تهیه کنند. هنوز خبری از فروش آیفون‌های وارداتی نیست در حالی‌که مسئولان اعلام کرده اند شرکت‌های دارای مجوز تعدادی از این گوشی‌های اپل را وارد کشور کرده اند.

در این باره غلامحسین کریمی‌ سه شنبه ۱۱ آبان ماه در گفت و گو با سایت خبری میزان اعلام کرده است آخر هفته جاری اولین محموله گوشی اپل بصورت رسمی‌از گمرکات جنوبی وارد کشور می‌شود و احتمال دارد پنجشنبه ۱۳ آبان ماه این محموله به عرضه کننده‌ها تحویل داده شود. وی درباره نحوه عملکرد ۱۷ شرکت مذکور گفته است: هیچ یک از این شرکت‌ها از شرکت اپل نمایندگی رسمی‌ ندارد و بصورت اپل استور اداره نخواهند شد. البته احتمال اینکه خود اپل در آینده بطور رسمی‌ وارد کشور شود وجود دارد.

در حال حاضر یکی از مشکلات عمده خریداران آیفون نبود گارانتی برای این گوشی‌ها است. اما شرکت‌های دارای مجوز واردات موظف به ارائه گارانتیِ خود و خدمات پس از فروش هستند.

آیفون ۷ و ۷ پلاس در ابتدای ورود به ایران گرفتار حبابِ قیمتی شدند. بطوریکه در برخی موارد با قیمتی دو برابر قیمت اصلی فروخته شدند. اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی از مردم خواستند در روزهای ابتدایی به خرید این سری از گوشی‌های آیفون اقدام نکنند تا حباب آن از بین برود. حالا با توجه به اعلام خبر ورود قانونی آیفون به ایران و افزایش تعداد این محصول در بازار بطور منطقی باید منتظر کاهش قیمت این گوشی‌ها باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آیفون ۷ با ظرفیت ۲۵۶ گیگ در بازار ایران با قیمتی حدود سه میلیون و ۴۰۰ تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این قیمت بر اساس رنگ گوشی انتخاب شده و بطور معمول نمونه‌های مشکی قیمتی بالاتر دارند. همچنین آیفون ۷، ۳۲ گیگ قیمتی حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار دارند و آیفون ۷، ۱۲۸ گیگ با قیمتی معادل سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای مدل جت بلک و با قیمتی حدود سه میلیون و ۱۰۰ تا سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای سایر رنگها عرضه می‌شود.

آیفون ۷ پلاس ۳۲ گیگ نیز براساس رنگی که دارد در بازار با قیمت‌هایی حدود سه میلیون و ۶۰۰ تا سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین آیفون ۷ پلاس، ۲۵۶ با قیمتی بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان به بالا به فروش رسیده و نمونههای مشکی آن حدود ۳۰۰ تومان با سایر رنگ‌ها اختلاف قیمت دارند. البته در روزهای اخیر نمونه‌های گلد این مدل قیمت کمتری که حدود چهار میلیون تومان می‌شود داشته است.

XS
SM
MD
LG