لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: نفت ۴۰ دلاری در بودجه منطقی نیست


حسن روحانی و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی.
حسن روحانی و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرده‌است «به دلیل در پیش بودن انتخابات» در اسفند ماه، امکان تصویب لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ در سال جاری وجود ندارد و در عین حال قیمت ۴۰ دلاری برای نفت نیز «منطقی نیست».

جفر قادری، چهارم بهمن‌ماه، به خبرگزاری فارس گفته است «با توجه به شرایط کنونی و پیش رو بودن انتخابات، امکان تصویب بودجه سال ۹۵ وجود ندارد، بنابراین بررسی لایحه بودجه بعد از انتخابات مجلس شروع خواهد شد.»

پیش از این در پایان دی ماه، و پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی، عبدالرضا مصری، عضو هیئت رئیسه این نهاد، خبر از موکول شدن تصویب آن به سال آینده داده بود.

او در آن زمان گفته بود مجلس ایران «باید بر بررسی برنامه ششم توسعه متمرکز باشد زیرا تصویب آن زمان‌بر خواهد بود».

آقای قادری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در عین حال افزوده است بهای ۴۰ دلاری در نظر گرفته شده برای هر بشکه نفت در بودجه سال آینده «در شرایط کنونی که قیمت نفت کمتر از ۲۷ دلار است منطقی نیست» و «باید درباره آن بحث و بررسی بیشتری انجام شود».

بهای نفت پس از اجرایی شدن برجام و اعلام برنامه ایران برای افزایش تولید، به روند نزولی خود ادامه داد و در بازه‌ای از زمان به نازل‌ترین طی ۱۲ سال گذشته سقوط کرد. اما در پنجم بهمن ماه، بهای منبع اصلی انرژی در بازارهای آسیا رو به افزایش بود و نفت برنت و نفت خام آمریکا به ۳۲.۵۰ دلار رسیدند.

رئیس جمهوری ایران، لایحه بودجه سال ۹۵ را یکشنبه ۲۷ دی ماه، ساعاتی پس از انتشار بیانیه مشترک ایران و اتحادیه اروپا درباره اجرای‌شدن برنامه جامع اقدام مشترک، «برجام»، به مجلس ارائه کرد.

در لایحه بودجه سال ۹۵ قیمت هر بشکه نفت بین ۳۵ تا ۴۰ دلار، در نظر گرفته شده است.

بودجه سال ۹۵ که اولین بودجه پس از اجرای برجام به شمار می‌رود، ۹۵۲ هزار میلیارد تومان، برابر با تقریبا ۳۰۰ میلیارد دلار، در نظر گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG