لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

آرژانتین: تهران به تحقیقات در مورد بمب‌گذاری ۹۴ پایبند است


هکتور مارکوس تیمرمن، وزیر خارجه آرژانتین
هکتور مارکوس تیمرمن، وزیر خارجه آرژانتین
خبرگزاری‌ها از قول مقام‌های آرژانتینی می‌گویند که دولت جدید ایران پایبندی خود برای تحقیقات در مورد بمب‌گذاری در مرکز مرکز همياری آرژانتين و اسرائيل در بوئنوس‌آیرس را که در سال ۱۹۹۴ به کشته شدن ۸۵ نفر انجامید، اعلام کرده است.

هکتور تیمرمن، وزیر خارجه آرژانتین، در دیداری که با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل متحد داشته است، با او در مورد تحقیق برای روشن شدن موضوع این بمب‌گذاری گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از خبرگزاری دولتی آرژانتین، او پس از این دیدار اعلام کرد، وزیر خارجه ایران گفته است ایران «به تمام مفاد توافق‌نامه پایبند است».

یک دیپلمات آرژانتینی نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است که «مسئولان ایرانی تایید کرده‌اند که مقام‌های مربوط (در این کشور) موافقت‌نامه بین دو کشور را پذیرفته‌اند».

قرار است دو کشور در نوامبر (بیش از یک ماه دیگر) گروه مشترکی را در ژنو برای آغاز این تحقیقات تشکیل دهند.

توافق‌نامه‌ای که از آن سخن می‌رود به توافقات میان دو کشور ایران و آرژانتین برای تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب» مشترکی که به تحقیق در مورد بمب‌گذاری ۱۹ سال پیش بپردازد، اشاره دارد.

برخی مقام‌های ایرانی و نیز شهروندان این کشور متهم به نقش داشتن در این انفجار هستند. ایران همواره این موضوع را رد کرده است.

در اردیبهشت ماه گذشته، زمانی که هنوز دولت محمد احمدی‌نژاد بر سر کار بود، تهران تائید کرد که این کمیته مشترک را تشکیل می‌دهد.

در آن زمان علی پاکدامن، کاردار سفارت ایران در بوئنوس آیرس، گفت که «یادداشت تفاهمی» در هیئت دولت ایران در این مورد به تصویب رسیده و در مجلس نیز مطرح نشده است.

دو ماه و نیم پیش از آن مجلس نمایندگان آرژانتین، به توافقنامه تشکیل کمیسیون مشترک حقیقت‌یاب با ایران رای مثبت داده بود.

تشکیل این کمیته در همان زمان با انتقاد اسرائیل و جامعه یهودیان مقیم آرژانتین مواجه شده بود.

توافق میان ایران و آرژانتین تا زمانی که به طور رسمی میان دو کشور رد و بدل نشود، قابل نسخ شدن است؛ ظاهرا به همین دلیل وزیر خارجه آرژانتین در دیدار خود با همتای ایرانیش این موضوع را برای تائید مجدد در میان گذاشته است.

خبرگزاری دولتی آرژانتین، تلام، از قول هکتور تیمرمن، وزیر خارجه آرژانتین، گفته است که این توافق‌نامه در شورای عالی امنیت ملی ایران تصویب شده و در انتظار امضای رهبر جمهوری اسلامی‌ست.

دولت دهم در آخرین ماه‌های عمر خود مقدمات این تواتفق‌نامه را با آرژانتین فراهم کرد. در تصویر: دیدار وزیر خارجه وقت ایران با همتای آرژانتینی خود در سال گذشته
دولت دهم در آخرین ماه‌های عمر خود مقدمات این تواتفق‌نامه را با آرژانتین فراهم کرد. در تصویر: دیدار وزیر خارجه وقت ایران با همتای آرژانتینی خود در سال گذشته
وزیر خارجه آرژانتین گفته است، ظریف «ضمانت کامل داده، که تمام مراحل قانونی انجام شده است».

انفجاری در سال ۱۹۹۴ در مرکز همياری آرژانتين و اسرائيل، «آميا»، به وقوع پیوست که ۸۵ نفر در آن کشته شدند. از آن سال تاکنون پرونده ای برای رسيدگی به اين حادثه در دادستانی آرژانتين گشوده شده است.

دادستانی آرژانتین حزب‌الله لبنان و برخی مقام‌های ایرانی را در این پرونده متهم کرده و خواستار بازجویی از آنها شده است. برخی از این مقام‌های ایرانی اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولایتی و محسن رضایی از مقام‌های عالی‌رتبه ایران‌اند.

دولت پیشین ایران در اقدامی که در آخرین ماه‌های عمر خود انجام داد، با دولت آرژانتین توافق کرد تا برای این موضوع کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود.
XS
SM
MD
LG