لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

جانشین فرمانده سپاه: حوثی‌ها گزینه‌های نامحدودی برای جنگ دارند


یک شورشی حوثی در حال ورود به تانک متعلق به لشکر یکم ارتش در صنعا
یک شورشی حوثی در حال ورود به تانک متعلق به لشکر یکم ارتش در صنعا

جانشین فرمانده سپاه پاسداران ایران می‌گوید انصارالله (شورشیان حوثی یمن) برای رویارویی با عربستان «گزینه‌های نامحدودی» از جمله «موشک و توپخانه» دارد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران نیز گفته است «نتیجه جنگ یمن، روی زمین مشخص می‌شود».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، در سخنانی که محل و زمان آن مشخص نشده، گفته است از نظر نظامی جنگ یمن به زودی تمام نخواهد شد.

او استفاده عربستان از ارتش برای ورود به نبرد زمینی را «بعید» دانسته و می‌گوید حوثی‌ها از «توان موشکی، زره‌پوش و توپخانه» برخوردار هستند.

از سوی دیگر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، می‌گوید نتیجه نبردها «نه در هوا که روی زمین مشخص خواهد شد».

خبرگزاری مهر از قول آقای پوردستان در سخنانی در روز ۲۷ فروردین، در میان خبرنگاران، نقل کرده است که «تهاجم عربستان سعودی به یمن با شکست مواجه خواهد شد و آثار آن در طول دو هفته گذشته به وضوح قابل مشاهده است».

عربستان سعودی و ائتلافی از کشورهای عربی که از حمایت ایالات متحده برخوردار شده‌اند، طی سه هفته گذشته حملاتی هوایی را علیه شورشیان حوثی در یمن انجام داده‌اند.

این حملات با مخالفت و انتقاد شدید مقام‌های ایرانی، از جمله رهبر جمهوری اسلامی روبه‌رو است.

ائتلاف کشورهای عربی خواستار بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری سرنگون‌شده یمن است، کسی که تهران را به دخالت در اوضاع کشور خود متهم کرده است.

جانشین فرمانده کل سپاه در پی سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران، که «بینی سعودی‌ها در یمن به خاک مالیده می‌شود»، می‌گوید «به‌اعتقاد من عربستان وارد باتلاقی خواهد شد و اگر جنگ زمینی انجام دهد در این باتلاق فرو خواهد رفت مگر آنکه به راه‌حل‌های سیاسی متوسل شود».

پیش‌تر وزیر خارجه ایران پیشنهادی چهارگانه را برای برقراری صلح در یمن ارائه کرده بود. پیشنهاد صلح تهران برای یمن، از سوی سفیر عربستان در واشینگتن رد شده است.

تازه‌ترین گفته‌های مقام‌های نظامی ایران در حالی‌ست که حسن نصر‌الله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، نیز به تازگی به عربستان تاخته و از متحدان خود در تهران حمایت کرده‌ است.

شورشیان حوثی، سال گذشته با یورش به صنعا، دولت منصور هادی، رئیس‌جمهوری قانونی یمن از منظر سازمان ملل، را سرنگون کردند. عبد ربه مصنور هادی در فوریه گذشته به عدن گریخت و با پیشروی شورشیان به عربستان پناهنده شد.

XS
SM
MD
LG