لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

بحرین اتهام‌هایی را علیه ایران مطرح کرد؛ مخالفان، دولت بحرین را متهم کردند


نیروهای پلیس بحرین
نیروهای پلیس بحرین

بحرین می‌گوید دو مظنون به بمب‌گذاری اوایل تیر ماه در آن کشور، که به کشته شدن یک نفر انجامید را بازداشت کرده است.

منامه، تهران را متهم به آموزش و حمایت این افراد کرده است.

مخالفان دولت بحرین می‌گویند فرد قربانی در تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شده‌است.

منامه در عین حال می‌گوید مظنون سومی نیز «به ایران گریخته است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزارت کشور بحرین در ۲۲ تیر ماه، آمده است که دو مظنون بازداشت شده و مظنونی که «گریخته» هر سه مرد هستند.

دو هفته پیش یک شهروند زن در آنچه دولت بحرین «انفجار بمبی» کنار جاده‌ای در روستای «عکر شرقی» نامیده، کشته شد. به گفته وزارت کشور بحرین، سه کودک نیز که در خودروی این زن بوده‌اند زخمی شده‌اند.

بنا بر این بیانیه، هر سه مظنون در این بمب‌گذاری آموزش‌هایی را از سوی سپاه پاسداران ایران در ارتباط با استفاده از اسلحه و مواد انفجاری گرفته‌اند و یک نفر از آنها نیز به ایران سفر کرده‌ بود.

رویترز می‌گوید یک گروه حامی حقوق بشر در بحرین گفته‌های مقام‌های رسمی را به چالش کشیده و آن را حاوی «روایت‌های متناقض» توصیف کرده است.

فعالان مخالف دولت نیز در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند، شاهدان ماجرا دیده‌اند وقتی خودروی این زن به طور اتفاقی به یک کاروان سلطنتی نزدیک شده، نیروهای امنیتی به سوی آن آتش گشوده‌اند؛ آنچه به کشته شدن این شهروند انجامیده‌است.

بحرین از مهم‌ترین متحدان عربستان سعودی، در مواردی اتهام‌هایی را به تهران وارد کرده‌است؛ از جمله در مورد تحریک اعتراضات اکثریت شیعه در این کشور علیه دولت مرکزی.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در پی سلب تابعیت از یک روحانی شیعه در بحرین، در بیانیه‌ای تند حکومت آن کشور را تهدید کرد که این موضوع به «مقاومت مسلحانه» و «سقوط رژیم» منجر خواهد شد.

دو هفته پس از آن در ۱۶ تیر ماه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت تهران در مسائل داخلی بحرین دخالتی نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG