لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۳

سازمان هواپیمایی: بوئینگ و ایرباس منتظر مجوز خزانه‌داری آمریکا هستند


رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در گفت‌وگویی با روزنامه ایران، جزئیاتی از توافقات میان ایران و شرکت بوئینگ برای خرید هواپیما ارائه داده و گفته‌است «توافق اولیه مکتوب شده»؛ به گفته او هم بوئینگ و هم ایرباس «منتظر مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا» هستند.

علی عابدزاده، در گفت‌وگویی که ۳۰ خرداد ماه منتشر شده، گفته شمار هواپیماهای بوئینگ برای خرید ۱۰۰ فروند است که قرا است «از طریق فاینانس» در اختیار تهران قرار گیرد.

ایران پیش از این نیز قراردادی مشابه با شرکت «ایرباس» بسته بود که به گفته مدیرعامل هواپیمایی ملی ایران «هما»، یکی از وظایف کمپانی سازنده «تامین منابع مالی هواپیما‌ها است».

آقای عابدزاده در گفت‌وگو با روزنامه ایران می‌گوید هم قرارداد با بوئینگ و هم با ایرباس، برای اینکه نهایی شوند، منتظر مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا هستند.

پیش از این وزارت راه و شهرسازی ایران اعلام کرده بود توافقاتی اولیه با بوئینگ به دست آمده و جزئیات آن در آینده اعلام می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته است مبلغ «۱۷ میلیارد دلاری» عنوان شده از سوی «برخی منابع غربی» در مورد خرید بوئینگ‌ها «قطعی نیست»؛ ضمن اینکه مبلغ دیگری نیز برای این قرارداد ذکر نکرده گفته «پس از مذاکرات بیشتر مشخص خواهد شد».

آقای عابدزاده گفته است «شرکت بوئینگ درخواست رسمی خود برای کسب مجوز نهایی فروش هواپیما را به [وزارت] خزانه‌داری آمریکا ارائه کرده و قرار است پس از کسب این مجوز، متن قرارداد نهایی بین دو طرف منعقد شود.»

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده از مهم‌ترین مراکز تصمیم‌گیری و ارائه مجوز به شرکت‌ها، در مورد داد و ستد با ایران است، به طوری‌که تحریم‌های جاری علیه تهران به دلیل «نقض حقوق بشر» اتهام‌های مربوط به «حمایت دولتی از تروریسم» و «توسعه موشک‌های بالستیک» نقض نشوند. ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

رئیس سازمان هواپیمایی ایران گفته است، مذاکرات با بوئینگ مدت‌ها جریان داشته و این شرکت هواپیماسازی آمریکایی نیز در این مذاکرات جدی بوده است.

آقای عابدزاده در بخشی از سخنان خود به «تنها مسئله باقی‌مانده» یعنی مجوز وزارت ‌خزانه‌داری ایالات متحده، اشاره کرده و در بخشی دیگر تاکید کرده که تهران «در زمینه انعقاد قرارداد با بوئینگ هیچ عجله‌ای به خرج نمی‌دهد».

برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا پیش از این، از توافقات اولیه میان ایران و بوئینگ برای خریدن هواپیمای مسافربری انتقاد کرده و گفته بودند کنگره آن کشور «رویکرد مساعدی» به این توافق نخواهد داشت.

یک گروه «حقوقی» اسرائیلیِ همسو با سیاست‌های دولت بنیامین نتانیاهو نیز اعلام کرده با طرح شکایت در دادگاه تلاش می‌کند مانع از اجرایی شدن توافقات دو طرف شود.

رئیس جمهوری آمریکا، در پی اجرایی شدن توافق اتمی، در دی‌ماه گذشته طی فرمانی مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را صادر کرد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز پنجم فروردین ماه «مجوز کلی» برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران را به شرکت‌های آمریکایی داد.

جان کربی، سخنگوی وزارت‌ خارجه ایالات متحده، هفته پییش گفت بر اساس توافق با تهران، «با در نظر گرفتن مورد به مورد» هر معامله‌ای، صدور مجوز برای فروش یا انتقال هواپیماهای «صرفا تجاری» به ایران مجاز است.​

XS
SM
MD
LG