لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

کانادا تمام روابط تجاری خود را با ایران قطع می‌کند


وزیر خارجه کانادا می‌گوید دولت متبوعش همچنان راه‌کارهایی را جست‌وجو می‌کند تا تحریم‌ها، تاثیر سوء کمتری بر شهروندان ایرانی داشته باشند
وزیر خارجه کانادا می‌گوید دولت متبوعش همچنان راه‌کارهایی را جست‌وجو می‌کند تا تحریم‌ها، تاثیر سوء کمتری بر شهروندان ایرانی داشته باشند
دولت کانادا، چهارشنبه هشتم خرداد، اعلام کرد به دلیل «بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگوهای اتمی»، «ادامه نقض حقوق بشر» و «حمایت از تروریسم بین‌المللی» تمام روابط تجاری خود را با ایران قطع می‌کند.

هرچند واردات از ایران و صادرات این کشور به کانادا حجم انبوهی را در بر نمی‌گیرد و این کار از سوی رسانه‌های کانادایی بیشتر یک عمل نمادین عنوان شده، اما تازه‌ترین گامی‌ست که دولت کانادا علیه تهران برمی‌دارد.

قطع کامل روابط تجاری با ایران تقریبا ۹ ماه پس از آن صورت می‌گیرد که اتاوا، دیپلمات‌های خود را از تهران فرا خواند و روابط سیاسی خود را با ایران قطع کرد.

کانادا چند هفته پس از آن، ایران را «بزرگ‌ترین خطر برای امنیت جهانی» نامید.

به گزارش «نشنال پست» کانادا، جان برد، وزیر خارجه آن کشور، گفته است راهی که ایران در مورد برنامه اتمیش در پیش گرفته «تنها انزوای بیشتری برای دیکتاتوری نظامی-مذهبی آیت‌الله خامنه‌ای در پی خواهد داشت».

شبکه سی‌بی‌اس نیز از قول او نوشته، امروز زمان آن است تا در برابر «حکومتی که مسئولیت‌پذیر نیست» گام‌های فراتری برداریم.

وزیر خارجه کانادا می‌گوید دولت متبوعش همچنان راه‌کارهایی را جست‌وجو می‌کند تا تحریم‌ها، تاثیر سوء کمتری بر شهروندان ایرانی داشته باشند.

قطع روابط تجاری، مواد غذایی، دارویی یا سازوکارهایی را که به شهروندان ایرانی اجازه می‌دهد تا از سد سانسور فضای مجازی در ایران بگذرند، در بر نمی‌گیرد.

علاوه بر این شهروندانی که برای خانواده‌های خود در ایران پول می‌فرستند -در صورتیکه که دریافت‌کننده در فهرست تحریم‌های آن کشور و تحریم‌های بین‌المللی نباشد- همچنان می‌توانند به این کار ادامه دهند؛ به شرطی که مبلغ ارسالی بیش از ۴۰ هزار دلار نباشد.

ارزش مبادله‌های تجاری میان ایران و کانادا در سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۳۰ میلیون دلار بوده است.

تحریم‌های یک‌جانبه کانادا علیه ایران مدتی‌ست که آغاز شده و نام شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مختلفی را در بر گرفته است. تاکنون نزدیک به ۶۰۰ شخصیت حقوقی و حقیقی به این فهرست اضافه شده‌اند.

کانادا در عین حال از نقض حقوق بشر در ایران نیز بارها و به تندی انتقاد کرده است.

ایران نیز به گفته‌ها و عملکرد کانادا واکنش نشان داده است. وزیر خارجه این کشور پس از قطع یک‌جانبه روابط دیپلماتیک اتاوا با تهران، دولت آن کشور را «افراط گرا و نومحافظه‌کار» نامید.

در اردیبهشت ماه امسال نیز کانادا خبر از بازداشت دو متهم به انجام عملیات تروریستی داد که با «عناصر القاعده در ایران» مرتبط بوده‌اند.

ایران این اتهام را رد کرد و علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، آن را «خنده‌دار ترین چیزی» نامید که طی زندگی خود شنیده است.

پلیس کانادا در آن زمان گفته بود «عناصر القاعده در ایران این دو مظنون را حمایت می‌کرده‌اند ولی نشانه‌ای از حمایت حکومت ایران از آنها در دست نیست».
XS
SM
MD
LG