لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۶

کلپر: برآورد اطلاعاتی ۲۰۱۵ می‌توانست شامل جزئیات بیشتری در مورد ایران باشد


جیمز کلپر
جیمز کلپر

جیمز کلپر، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، در نامه ای به اعضای جمهوری‌خواه سنای آن کشور گفته است در گزارش مربوط به برآورد اطلاعاتی سال ۲۰۱۵ این سازمان، شرح کامل ابعاد «پشتیبانی حکومت ایران از تروریسم»، ذکر نشده بود.

جیمز کلپر مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا در نامه خود به سناتورها گفته است که ارزیابی سال ۲۰۱۵ از تهدیدهایی که متوجه ایالت متحده آمریکاست، می توانست جزییات بیشتری را شامل شود، ولی این امر به مفهوم بی‌توجهی جامعه اطلاعاتی به تهدیدها و نادیده گرفتن آنها نیست.

شبه خبری فاکس می‌گوید که اشاره مشخص آقای کلپر به آنچه «خطرهای تروریستی از جانب جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان» عنوان شده است. آنچه در گزارش سال ۲۰۱۵ ذکر نشده بود ولی این موضوع به معنای تغییر در برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا نبوده است.

سازمان اطلاعات ملی آمریکا، مدیریت و رهبری تمام هفده سازمان اطلاعاتی آن کشور را برعهده دارد و هر سال، گزارش جامعی از برآورد جامعه اطلاعاتی ایالات متحده به کنگره ارائه می‌دهد که در آن، تصویر نسبتا کاملی از خطرهایی که متوجه آمریکا و متحدان آن است، ترسیم می‌شود.

جیمز کلپر از مرداد ۱۳۸۹ خورشیدی به ریاست این سازمان برگزیده شده است.

در ماه‌های اخیر به دنبال حمله‌های سایبری علیه سازمان‌های مالی و صنعتی و به ویژه حمله علیه رایانه‌های دولت فدرال در آمریکا که گفته می‌شود توسط هکرهای چینی صورت گرفته، تهدیدهای سایبری، در صدر خطرهای احتمالی قرار گرفته است.

اداره اطلاعات ملی در وب سایت خود می‌گوید «جنگ سایبری» می تواند گستره امنیتی در سده بیست و یکم را به میزان چشمگیری دگرگون کند؛ در قرن بیستم، جنگ‌ها و جنگاوران، بیشتر بر سلاح‌های گرم و سنگین متکی بودند، ولی در هزاره سوم، جنگ‌های واقعی و پرخطر بر جهان سایبر متمرکز است.

با این حال به گفته مقام‌های ارشد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، تمرکز بر این تهدیدهای سایبری موجب بی‌توجهی به سایر خطرهای بالقوه نبوده است.

در این میان، سنای آمریکا، روز سه شنبه، ۲۶ خرداد ماه جاری، لایحه امنیت سایبری را متوقف کرد.

این لایحه متممی بر لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۶ ایالات متحده بود ولی سناتورها در مور کامل بودن آن در مقابله با حمله‌های احتمالی علیه کامپیوترهای دولتی آمریکا مطمئن نیستند، از این رو تصویب آن را به تعویق انداختند.

دلیل دیگر، تهدید رئیس‌جمهوری آمریکا بر وتوی لایحه دفاعی در صورت افزودن متمم‌هایی بر آن است.

در هرحال نامه جیمز کلپر به سناتورهای آمریکا، که در تاریخ سوم ژوئن، ۱۳ خرداد فرستاده شده، به قانوگذاران این کشور اطمینان می دهد که حذف بخش‌هایی از برآورد اطلاعاتی سال ۲۰۱۵ به مفهوم نادیده گرفتن تهدیدهای ایران و حزب الله لبنان نیست.

هفت تن از سناتورهای جمهوریخواه از آنجمله سناتور مارکو روبیو، نامزد کسب نمایندگی این حزب برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، حدود دو ماه پیش، در نامه‌ای به کلپر، از ذکر نکردن «ابعاد تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران» در برآورد سازمان اطلاعات ملی، انتقاد کرده بودند.

در نامه سناتورها همچنین گفته شده که برآورد اطلاعاتی در مورد تهدیدهای حکومت ایران، اشاره‌ای به آنچه که به گفته آنها «تولید آشوب از طریق حمایت از گروه‌های تروریستی و جنگجویان نیابتی» است، نکرده است.

XS
SM
MD
LG