لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

وزارت بهداشت ایران: بیش از ۱۲ درصد از بزرگسالان ایران دچار «افسردگی» هستند


تقریبا همه جا درصد مبتلایان به افسردگی در میان زنان بیشتر از مردان است؛ در ایران نیز آمار فعلی حاکی‌ست شیوع افسردگی در زنان بیش از ۱۶ درصد و در مردان بیش از ۱۰ درصد است
تقریبا همه جا درصد مبتلایان به افسردگی در میان زنان بیشتر از مردان است؛ در ایران نیز آمار فعلی حاکی‌ست شیوع افسردگی در زنان بیش از ۱۶ درصد و در مردان بیش از ۱۰ درصد است

دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت ایران می‌گوید بیش از ۱۲ درصد از شهروندان بزرگ‌سال ایران به «افسردگی» و بیش از ۱۴ درصد از آن‌ها نیز به اختلالات اضطرابی دچار هستند. به گفته این مرکز، آمار کل اختلالات روان‌پزشکی در کشور بیشتر از ۲۳ درصد است.

احمد حاجبی، مدیر کل دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت، ۱۸ فروردین ماه به خبرگزاری ایرنا گفته‌‌است «آخرین مطالعه ملی» نشان می‌دهد بیش از ۲۳ درصد شهروندان به یکی از انواع اختلالات روانی مبتلا هستند؛ افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی در ایران و جهان است.

علی اسدی، معاون همین سازمان، نیز به خبرگزاری ایسنا می‌گوید «آمار افسردگی به صورت اختصاصی حدود ۱۲.۶ درصد و اختلالات اضطرابی نیز ۱۴.۵ درصد است».

اختلالات ناشی از اضطراب بخشی از اختلالات روانی‌ست و با «نگرانی در مورد آینده» و «ترس از وقایع کنونی» همراه می‌شود؛ این اختلال می‌تواند نشانه‌های فیزیکی داشته باشد، مانند تپش شدید قلب.

آقای اسدی گفته‌است این آمار بر اساس «پیمایش ملی» سال ۱۳۹۰ تهیه شده و افزوده «اینکه در حال حاضر این رقم تغییر کرده یا خیر مشخص نیست».

به گفته این مقام دولتی ایران پیمایش ملی هر پنج‌سال یک‌بار انجام می‌شود و وزارت بهداشت در صدد است در سال ۱۳۹۶ آن را تکرار کند.

آقای اسدی از تصورات «نادرست» موجود در مورد داروهای روان‌پزشکی و ضدافسردگی نیز انتقاد کرده و تاکید کرده با وجود آنکه «وضعیت مراجعه به مشاور برای درمان اختلالات روانپزشکی نسبت به گذشته بهتر شده» ولی «معمولا در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته کمتر است».

به گفته موسسه افسردگی و اختلالات اضطرابی ایالات متحده، حدود ۶.۷ درصد از شهروندان ۱۸ سال به بالای آن کشور دچار «اختلالات افسردگی اساسی» هستند که «دلیل اصلی» ناتوانی‌های فردی و اجتماعی در شهروندان ۱۵ تا ۴۴ سال ایالات متحده است.

بنا بر آمار بنیاد سلامت روان بریتانیا، ۷.۸ درصد از شهروندان آن کشور دچار مجموعه‌ای از اختلالات اضطرابی و افسردگی هستند.

بر اساس آمار اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ میلادی ۷.۱ درصد از کل شهروندان ۲۸ کشور، دچار افسردگی بودند که پرتغال با ۱۱.۹ درصد، در صدر قرار داشت.

تقریبا همه جا درصد مبتلایان به افسردگی در میان زنان بیشتر از مردان است؛ در ایران نیز آمار فعلی حاکی‌ست شیوع این بیماری در زنان بیش از ۱۶ درصد و در مردان بیش از ۱۰ درصد است.

مدیر کل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت گفته است «وضعیت اقتصادی، بیکاری و درآمد پایین» از عوامل موثر در بروز افسردگی به‌شمار می‌روند. در عین حال تحقیقات وزارت بهداشت نشان می‌دهد شیوع افسردگی در شهرها بیشتر از روستاهای ایران است و این بیماری میان افرادی که تحصیلات بالاتری دارند در مقایسه با افراد کم‌سواد، کم‌تر است.

XS
SM
MD
LG