لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

دیپلمات‌ها: ایران به کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده عمل کرده است


بازرسان آژانس بر فعالیت‌های ایران در پی توافقات اولیه نظارت دارند (در تصویر بازرسان در فرودگاه امام خمینی تهران حین ورود به ایران)
بازرسان آژانس بر فعالیت‌های ایران در پی توافقات اولیه نظارت دارند (در تصویر بازرسان در فرودگاه امام خمینی تهران حین ورود به ایران)

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول دیپلمات‌های غربی می‌گوید ایران به یکی از مهم‌ترین شروط توافق اولیه اتمی، بر سر کاهش چشم‌گیر ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای استفاده شود، عمل کرده است.

قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این موضوع را به طور رسمی اعلام کند.

چنانچه ایران موفق نمی‌شد به این شرط مهم عمل کند، ضربه سختی به مذاکرات جاری میان تهران و قدرت‌های جهانی می‌خورد. مذاکراتی که اکنون برای یک هفته دیگر تمدید شده است و رئیسان‌جمهوری ایالات متحده و ایران، در مورد خروج احتمالی از آن، در صورت نرسیدن به توافق، هشدار داده‌اند.

اورانیوم کاربردی دوگانه دارد. با وجود آنکه ایران بارها تاکید کرده است که برنامه غنی‌سازی خود را با اهداف صلح‌آمیز پیش می‌برد، اما این ماده می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای استفاده شود و به همین دلیل کاهش ذخایر آن از شروط اصلی مذاکرات اولیه بود.

ایران توافق کرده بود که اورانیوم بالای ۲۰ درصد غنی‌شده خود را اکسید یا رقیق کند.

در عین حال تهران قرار بود ذخایر اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین خود را به کمی بیش از ۷.۶ تن محدود کند و باقی‌مانده را به شکلی تغییر دهد که کارشناسان آن را بی‌خطر بدانند.

در خرداد ماه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود، ايران درچارچوب توافق اولیه در ژنو، ذخاير اورانيوم باغظلت ۲۰ درصد را تا بیش از ۸۰ درصد کاهش داده و به ۳۸ کیلوگرم و ۴۰ گرم رسانده است.

ماه گذشته این سازمان ناظر ابراز نگرانی کرده بود که ذخایر اورانیوم غنای پایین ایران، بالای هشت تن، این نگرانی را به وجود می‌آورد که تهران نتواند به تعهد خود در این مورد عمل کند.

اما اکنون -به گزارش آسوشیتدپرس- با وجود اینکه رقم ارائه‌شده ممکن است کمی نوسان داشته باشد، اما تهران تعدات خود را عملی کرده است.

قرار است این موضوع به طور رسمی در روز دهم تیر ماه اعلام شود.

به گفته دیپلمات‌ها که نامشان فاش نشده، اعلام رسمی این موضوع نشان خواهد داد که تهران ذخایر خود را به مرحله قابل قبول رسانده است.

XS
SM
MD
LG