لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

تابلوهای «جنس فروخته‌ شده پس گرفته نمی‌شود» جمع‌آوری می‌شوند


محمود نوابی٬ معاون وزیر صنعت٬ معدن و تجارت ایران گفته است تابلوهای «جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود» از فروشگاه‌ها برچیده خواهد شد.

به گزارش ۱۷ اسفندماه خبرگزاری «تسنیم»٬ آقای نوایی این خبر را در سومین مراسم تقدیر از واحدهای بر‌تر حامی حقوق مصرف‌کنندگان در استان تهران اعلام کرده و گفته دستور لازم در این رابطه به بازرس‌ها داده شده است.

به گفته او این تابلو‌ها «در سال‌ آینده و ایام باقی مانده تا پایان سال از فروشگاه‌ها کنده می‌شود و تمام مغازه‌ها موظف به ارائه خدمات پس از فروش به خریداران هستند.»

این مقام مسئول افزوده «ابراز چنین جمله‌ و نصب این تابلو در مغازه‌ها به معنی این است که فروشنده یا تولیدکننده، به جنس فروخته‌شده خود اعتماد لازم ندارد.»

معاون وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنان خود درباره تابلو‌های نصب شده با مضمون «جنس فروخته شده تعویض نمی‌شود» بر سر در برخی فروشگاه‌ها گفته که این «منکری است که تبدیل به معروف» شده است.

نوایی افزوده طرح چنین موضوعی از سوی برخی فروشندگان «منکر است و قرآن گفته است که پس بگیر٬ اما متاسفانه این موضوع تبدیل به یک هنجار اجتماعی شده است».

در ایران براساس یک توافق نانوشته برخی فروشندگان اقدام به نصب تابلو‌های کوچکی با مضامین «جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود» و «جنس فروخته شده تعویض نمی‌شود» می‌کنند.

بسیاری از این تابلو‌ها و دست‌نوشته‌ها در فروشگاه‌های لباس نصب می‌شود و فروشندگان از پس گرفتن یا تعویض کالای فروخته شده خودداری می‌کنند.

این قرارداد نانوشته و شفاهی میراث برجا مانده از داد و ستد سنتی در بازار‌های مختلف ایران است، که هم چنان در برخی فروشگاه‌ها دیده می‌شود.

در ایران با گسترش تجارت الکترونیک و سایت‌های فروش کالای آن‌لاین٬ خدمات پس از فروش و تضمین، پس گرفتن کالای فروخته‌شده هم دچار تحول شده است.

فروشگاه‌های مدرن و آنلاین در ایران در صورتی که از پس گرفتن یا تعویض کالای فروخته شده خودداری کنند٬ در مدت زمان کوتاهی از بازار حذف شده و میدان را به رقبای خود واگذار خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG