لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

شمار مدارس تیزهوشان کاهش پیدا می‌کند


شورای عالی آموزش و پرورش ایران می‌گوید با کاهش آرام شمار مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)، دانش‌آموزان تیزهوش به مدارس عادی بازگردانده می‌شوند.

نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، ۱۳ بهمن ماه، گفته است از این پس تنها دانش‌آموزانی «که استعدادهای فوق برتر دارند» از دیگر دانش‌آموزان و مدارس جداسازی می‌شوند.

این مقام دولتی ایران می‌گوید بازگشت دانش‌آموزان تیزهوش به مدارس عادی «دلایل متعدد تربیتی و آموزشی» خواهد داشت.

او توضیح بیشتری در این مورد نداده است.

بازگشت دانش‌آموزان تیزهوش از مدارس موسوم به «سمپاد» به مدارس عادی، بر اساس مصوبه‌ای تازه از شورای عالی آموزش و پرورش صورت می‌گیرد که به گفته آقای ادهم در آن «با الهام از مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اصل بر عدم جداسازی این دانش‌آموزان از سایر دانش آموزان» گذاشته شده است.

«سمپاد»

سازمانی با نام سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در ایران فعالیت داشت که به اختصار به آن «سمپاد» می‌گویند.

در مصوبه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۷، امور مربوط به مداس «استعدادهای درخشان» به این سازمان سپرده شد.

در سال ۱۳۸۹ دولت ایران سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان را در هم ادغام کرد و «مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان» را به وجود آورد.

طی سال‌های گذشته گزارش‌هایی در مورد رشد مدارس موسوم به «سمپاد» در ایران منتشر شد به طوری‌که بنا بر آمارهای آموزش و پروش ایران طی چهار سال از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۲، این گونه مدارس بیش از ۱۰۰ درصد رشد کردند. همزمان با انتقادها به رشد این مدارس، انتقادهایی نیز به روش جذب دانش‌آموزان و کیفیت آنها منتشر شد.

اما کاهش این مدارس نیز منتقدانی دارد؛ روزنامه جام‌جم، چاپ تهران، برای نمونه از قول حسین احمدی یک کارشناس آموزشی نقل کرده است که نباید رشد بقیه مدارس را محدود کرد، بلکه باید بر کیفیت مدارس عادی دولتی افزود.

پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری تهران، پیش از آغاز سال تحصیلی فعلی، از قول مدير كل آموزش و پرورش شهر تهران نقل کرده بود که مدارس سمپاد می‌توانند در دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی تا سقف ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شهریه بگیرند. شهریه این مدارس در دوره راهنمایی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است. با این همه گزارش‌هایی نیز در مورد تخلفات در مورد میزان دریافت شهریه‌ها منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG