لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

دو رکورد جدید در مصرف برق ایران در دو هفته


کارگری در قزوین در حال تعمیر یک دکل برق است
کارگری در قزوین در حال تعمیر یک دکل برق است

دو هفته پس از ثبت یک رکورد تاریخی، مصرف برق ایران دوباره یک رکورد تازه بر جای گذاشت.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اوج مصرف برق در پی گرمای هوا در نقاط مختلف کشور در ۲۷ تیرماه با افزایش ۱۱ هزار و ۶۷۲ مگاواتی در هم‌سنجی با پارسال، به رقم ۵۱ هزار و ۲۲۹ مگاوات رسید.

این میزان، بیشترین مصرفی‌ست که در تاریخ برق ایران رخ داده است.

قبلا، رکورد مصرف با ۵۱ هزار و ۲۵ مگاوات در ۱۲ تیر ماه اتفاق شکته شده بود.

این گزارش می افزاید که پیک مصرف برق کشور در روز مشابه پارسال ۳۹ هزار و ۵۵۷ مگاوات گزارش شده بود؛در نتیجه در مقایسه با روز مشابه سال گذشته ۱۱ هزار و ۶۷۲ مگاوات افزایش یافت.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از مردم خواسته است که برای بهره‌مندی همگان از برق ِ پایدار، مدیریت مصرف را به ویژه در ساعت‌های اوج بار در دستور کار قرار داده و در این ساعت‌ها از به‌کارگیری لوازم برقی پرمصرف خودداری کنند.

ایران در سال گذشته قرار بود تولید برق خود را ۵ درصد افزایش دهد، اما در عمل کمتر از یک درصد توانست به ظرفیت تولید برق بیافزاید.

اکنون ظرفیت اسمی نیروگاه‌های ایران حدود ۷۵ هزار مگاوات است، اما در واقع بر اساس آخرین گزارش هفتگی وزارت نیرو، قدرت عملی شبکه سراسری برق کشور حدود ۵۹ هزار مگاوات است که بیش از ۱۰ درصد آن در جریان انتقال و توزیع تلف می‌شود.

بر اساس این گزارش، ایران در سال جاری خورشیدی، هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق خود افزوده است، اما به رغم این افزایش، صادرات برق ایران در ۱۱۰ روز ابتدایی سال (تا ۱۸ تیرماه) نسبت به دور مشابه سال گذشته، ۳۹ درصد کاهش یافته است.

ایران در سال ۹۲ حدود ۸ میلیارد کیلووات ساعت صادرات خالص انرژی الکتریسیته داشت، اما این رقم به‌طور متوالی در دو سال گذشته کاهش یافت و بر اساس آخرین گزارش رسمی وزارت نیرو، ایران در ۱۱۰ روز ابتدایی سال جاری کمتر از ۳۰۰ میلیون مگاوات ساعت صادرات برق داشته است. به عبارتی صادرات روزانه برق ایران در دو سال گذشته به‌طور متوسط حدود ۹ برابر کاهش یافته است. درآمد ایران از صادرات برق در سال ۹۲ حدود ۸۰۰ میلیون دلار بود.

در این میان واردات برق ایران اوج گرفته است. در ۱۱۰ روز ابتدایی سال، واردات برق ایران ۱ میلیارد و ۴۷۰ میلیون کلیووات ساعت بوده است که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۶ درصد رشد نشان می‌دهد. اما در مقایسه با متوسط واردات روزانه برق در سال ۹۲، این رقم بیش از ۱.۵ برابر افزایش یافته است.

ایران می گوید برای ۵ سال آینده ۲۰ میلیارد دلار سرمایه جدید برای افزایش ۲۶ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق و سیستم انتقال و توزیع نیاز است. این رقم برای ۷ سال آینده ۵۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است.

«وات» واحد اندازه‌گیری قدرت و «وات ساعت» واحد اندازه‌گیری انرژی است؛ یک کیلووات ساعت برابر است با انرژی مصرف‌شدهٔ دستگاهی با توان ۱۰۰۰ وات در مدت یک ساعت.

XS
SM
MD
LG