لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

اوزان جدید کشتی برای تیم ایران به چه معناست؟


فدراسیون جهانی کشتی، اوزان جدید کشتی را اعلام کرد.

پس از آنکه این رشته توانست رای مثبت کمیته بین‌المللی المپیک را بگیرد و در این مسابقات جهانی ماندگار شود، مطابق وعده‌ای که به مجمع داده بود، یک وزن از کشتی آزاد و یک وزن از کشتی فرنگی کاست تا دو وزن در المپیک به کشتی زنان بیافزاید.

اوزانی که اعلام شده رسمی است و برخلاف اوزان سه ماه قبل، جنبه آزمایشی ندارد و از ابتدای سال ۲۰۱۴ به اجرا گذاشته خواهد شد. بر اساس تصمیمات فیلا، شش وزن برای المپیک و هشت وزن برای مسابقات جهانی، قاره‌ای و سایر رویداد‌ها انتخاب شدند. گنجاندن اوزان بیشتر در مسابقات جهانی، این امکان را به کشورهای مختلف می‌دهد که مدال‌های بیشتری بگیرند. اما المپیک، در‌‌ همان شش وزنی که IOC تصویب کرده برگزار خواهد شد.

وزن‌های کشتی در گذشته نیز بار‌ها تغییر کرده اما این بار، اتفاق تازه‌ای رخ داده و کلاس‌بندی کشتی آزاد، با کشتی فرنگی تفاوت خواهد داشت. در کشتی آزاد که حالا ایران عنوان قهرمانی جهان را در اختیار دارد، شش وزن المپیکی ۵۷ کیلو، ۶۵ کیلو، ۷۴ کیلو، ۸۶ کیلو، ۹۷ کیلو و ۱۲۵ کیلوگرم مدنظر قرار گرفته است.

برای مسابقات جهانی، همین شش وزن اعمال خواهد شد، به انضمام ۶۱ کیلو و ۷۰ کیلوگرم.

حال ببینیم موجودیت کشتی ایران در المپیک ۲۰۱۶ در کلاس‌بندی تازه، چه تغییری خواهد کرد و آیا تیمی که بعد از ۴۸ سال توانست در خارج از خانه به قهرمانی برسد، ضرد یا سود کرده است؟

طبعاً تمام ۵۵ کیلویی‌های ایران به ۵۷ کیلو خواهند کوچید. این برای حسن رحیمی که قهرمان جهان شده هم خوب است و او راحت‌تر سر وزن خواهد رسید. در این خصوص، اتفاق شگرفی رخ نداده است.

در ۶۱ کیلو هم مسعود اسماعیل‌پور به روی تشک خواهد رفت اما برای المپیک چنین وزنی وجود ندارد و او ناگزیر باید به ۶۵ کیلو صعود کند. مهدی تقوی نیز فعلاً از تیم ملی جدا شده و اگر اسماعیل‌پور به ۶۵ کیلو نیاید، وضعیت این وزن برای مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی سال آینده چندان شفاف نیست. تقوی اگر به تیم ملی بازگردد، فرصت کشتی گرفتن در ۷۰ کیلو برای مسابقات جهانی را خواهد داشت. وزنی که المپیکی نیست اما دو طلای مهم جهانی و آسیایی را دارد.
در ۷۴ کیلو با بیماری و خداحافظی اجباری صادق گودرزی، عزت‌الله اکبری، طلایه دار این وزن است. گرچه دست و پای کشیده او، نوید صعودی قریب الوقوع به یک وزن بالا‌تر را می‌دهد.
در ۸۶ کیلو هم که وزنی است جدید، احسان لشگری و احسان امینی همراه با بقیه مدعیان، مبارزه خواهند کرد. در ۹۷ کیلو، اوضاع برای رضا یزدانی قهرمان جهان چندان تغییری نکرده و فقط برای رسیدن به سر وزن قانونی، یک کیلو کمتر متحمل فشار خواهد شد. دسته فوق سنگین یعنی ۱۲۵ کیلو هم نسبت به ۱۲۰ کیلوی سابق، اهمیتی برای نمایندگان ایران که تقریباً همگی زیر وزن بودند، ندارد.

به این ترتیب، کشتی آزاد ایران نه در اوزان المپیکی و نه در اوزان جهانی، چندان متضرر نشده است. تازه در اوزان جهانی سود هم کرده، زیرا هفت وزن به هشت وزن افزایش یافته و ایران حالا بخت کسب یک مدال بیشتر را در مسابقات جهانی، قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی را داراست.

در کشتی فرنگی، شش وزن المپیکی عبارت‌اند از ۵۹ کیلو، ۶۶ کیلو، ۷۵ کیلو، ۸۵ کیلو، ۹۸ کیلو و ۱۳۰ کیلوگرم. اوزان جهانی نیز همین شش وزن هستند به اضافه ۷۱ کیلو و ۸۰ کیلوگرم.

۵۹ کیلو برای حمید سوریان وزنی است مناسب. گرچه ۵۷ یا ۵۸ بهتر بود اما همین وزن نیز بهتر از ۵۵ کیلوست که او با افزایش بافت عضلانی‌اش دیگر توان رسیدن به وزن قانونی را نداشت. در وزن دوم، امید نوروزی ناگزیر به ۶۶ کیلو صعود خواهد کرد. سعید عبدولی هم برای مسابقات جهانی در ۷۱ و در المپیک باید در ۷۵ کیلو بخت خود را بیازماید. در ۸۰ کیلو مشخص نیست محمد بنا کدام گزینه را مد نظر قرار خواهد داد.

طالب نعمت‌پور، قهرمان ۸۴ کیلوگرم جهان حالا باید در ۸۵ کیلو کشتی بگیرد. قاسم رضایی در ۹۸ کیلو سرشاخ خواهد شد و بابک قربانی نیز هر وقت از ندامتگاه بیرون بیاید، همراه با بشیر باباجان‌زاده گزینه ۱۳۰ کیلو خواهد بود. شاید هم رضایی به ۱۳۰ برود و قربانی در ۹۸ کیلو بجنگد.

وضعیت عمومی کشتی فرنگی نیز مثل کشتی آزاد است، یعنی زیان ندیده و از سویی هفت وزن به هشت وزن افزایش یافته است. ایران حالا بخت کسب یک مدال بیشتر را در مسابقات جهانی، قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی دارد.

فیلا تغییراتی که در قوانین اعمال کرده را نیز شرح داده است؛ ۱۰ امتیاز اختلاف در کشتی آزاد و در کشتی فرنگی هم ایجاد ۸ امتیاز اختلاف، به منزله برتری با ضربه فنی است. فنون پرتابی چهار امتیاز خواهد داشت. قبلاً فنی که به طور مستقیم ۴ امتیاز بگیرد، نداشتیم. به فنون پرتابی در کشتی فرنگی با دامنه زیاد و چرخش کامل پنج امتیاز تعلق خواهد گرفت.

اگر داوران دو بار در اعطای امتیاز مرتکب اشتباه شوند و در بازبینی فیلم، نتیجه توسط هیئت داوران تغییر کند، بار اول هشدار دریافت می‌کنند و در صورت تکرار، از ادامه قضاوت در مسابقات محروم خواهند شد.

فاصله بین دو مسابقه کشتی که یک ورزشکار برگزار می‌کند، حداقل باید ۳۰ دقیقه باشد. در مسابقات جام جهانی، مجموع امتیازات مثبت پس از هشت مسابقه، تیم برنده را مشخص خواهد کرد. پیش از این تعداد بردهای انفرادی، تعیین کننده بود. با این وصف، قوانین لیگ ایران نیز باید تغییر کند و از فصل بعد، دیگر برد انفرادی ملاک تعیین تیم پیروز نیست.

فیلا برای کشتی زنان در مسابقات المپیک، اوزان ۴۸ کیلو، ۵۳ کیلو، ۵۸ کیلو، ۶۳ کیلو، ۶۹ کیلو و ۷۵ کیلو را تصویب کرده است. در مسابقات غیر المپیکی، دو وزن ۵۵ و ۶۰ کیلو نیز در کشتی زنان اعمال خواهد شد.

تغییرات اعمال شده در کشتی زنان، تفاوتی برای ایران ندارد زیرا این رشته ورزشی برای بانوان ایرانی غیر قانونی است و فدراسیون کشتی ایران، فعلاً مانند گذشته سهمی از مدال‌های کشتی زنان در مسابقات جهانی، قاره‌ای و المپیک نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG