لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

کولاک و سیل در استان‌های ایران؛ وضعیت در برخی مناطق «بحرانی» است


طی روزهای گذشته، با ادامه حضور سامانه‌های بارشی در سراسر ایران، برف و کولاک و نیز وقوع سیل و آب‌گرفتگی در بسیاری از استان‌های ایران گزارش شده‌است. جمعیت هلال احمر ایران از امدادرسانی به هزاران نفر از شهروندان خبر داده و مقام‌های دولتی در مورد وضعیت برخی مناطق هشدار داده‌اند.

عملیات امدادرسانی سازمان هلال احمر ایران از ۲۳ بهمن ماه به این سو آغاز شده‌است. شاهین فتحی، معاون امداد و نجات این سازمان، روز ۲۸ بهمن به خبرنگاران گفت طی این مدت به دست‌کم ۲۰ هزار نفر امدادرسانی شده است که از این شمار نزدیک به ۳۵۰۰ نفر در پناهگاه‌های موقتی اسکان داده شده‌اند.

گزارش‌ها از صبح ۲۹ بهمن از افزایش شمار امدادرسانی‌ها به شهروندان حکایت دارد. خبرگزاری مهر به نقل از رئیس امداد و نجات سازمان هلال احمر ایران می‌گوید دست‌کم ۳۶۰ شهر و روستا و یا مناطق کوچ‌نشینان با آبگرفتگی و یا سیل روبه‌رو شده‌اند و به ۴۰ هزار نفر امدادرسانی شده‌است.

سیل در شهرک ولیعصر، شهر بم، کرمان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:35 0:00

روز پنج‌شنبه گزارش‌هایی در مورد «آسیب‌دیدن» سد جهرم منتشر شد، اما مدیریت بحران استان فارس این خبر را تکذیب کرده‌است. با وجود تکذیب این خبر اما او گفته کسانی که در برخی مناطق کرانه سد زندگی می‌کنند و حاضر به تخلیه محل سکونت خود نشده‌اند «خودشان مسئول جان خودشان هستند».

حسن فیاض‌پور، مدیرکل مدیریت بحران استان فارس با اشاره به روستای «یرج جهرم» گفته است این افراد «شماری انگشت‌شمار هستند» که «طی سال‌های گذشته و با آب‌گیری سد» -آن‌طور که این مقام دولتی می‌گوید- «برای گرفتن خسارت» در منطقه مانده‌اند.

سد مخزنی «سلمان فارسی» بر رودخانه قره‌آغاج ساخته شده و از روزهای گذشته و با آغاز بارش‌ها، برخی منابع خبری محلی در مورد «سرریز شدن» آن هشدار داده بودند؛ آن‌چه بازهم از طرف پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر و به نقل از مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو تکذیب شد. میثم جعفرزاده گفته بود «نگرانی در مورد سرریز شدن این سد وجود ندارد».

در کنار این‌ها مدیر کل مدیریت بحران استان فارس تاکید کرده است هم اینک راه چند روستای «کوچک و دورافتاده» پشت کوه شهرستان داراب به دلیل شدت بارش بسته شده و «در شرایط جوی فعلی امکان کمک‌رسانی حتی به وسیله بالگرد هم ممکن نیست».

در مورد وضعیت ساکنان این مناطق هنوز گزارشی رسمی منتشر نشده‌است.

در بوشهر نیز وضعیت در کرانه سد مند «بحرانی» گزارش شده‌است؛ به‌طوری‌که فرماندار شهرستان دشتی در این استان از ساکنان شماری از روستاها خواسته‌است در آماده‌باش برای انتقال به مناطق امن باشند.

غلامرضا مهرجو، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا به ساکنان روستاهای حاشیه مند در بخش شنبه و طسوج و بخش کاکی هشدار داده است که «امشب (۲۸ بهمن) و فردا صبح (۲۹ بهمن) آماده باشند تا در صورت طغیان بیشتر آب روستاهای خود را تخلیه کنند».

فرماندار دشتی از دامداران و عشایر خواسته است «به جاهای امن بروند» و از سوی دیگر تاکید کرده نیروهای امدادی «در آماده‌باش کامل» قرار دارند.

گردنه خانچایی
گردنه خانچایی

به گفته پلیس راهور ایران، شماری از محورها در مسیر‌های جاده‌ای مناطق مختلف نیز مسدود شده‌است؛ از جمله محور کرج-چالوس، محور پونل-خلخال در استان‌های گیلان و اردبیل، بندرلنگه به بندرعباس، سقز به مریوان، شیراز به جهرم یا زنجان به دندی. [گزارش‌ها در مورد محورهای مسدود ممکن است به‌روز‌رسانی شوند]

جمعیت هلال احمر ایران تا ظهر روز پنج‌شنبه، از آب‌گرفتگی و سیلاب در ۲۲۱ شهر و امدادرسانی و اسکان موقت هزاران نفر از شهروندان در استان‌های مختلف خبر داده بود. بنا بر گزارش‌ها از عصر ۲۸ بهمن‌ماه، بارش برف و باران در دست‌کم هشت استان همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری دولتی ایرنا بر اساس تحلیل داده‌ها و نقشه‌های تازه هواشناسی، از ورود سامانه جدید خبر داده و می‌گوید از روز پنج‌شنبه بارش در جنوب و برخی مناطق شرق و شمال شرق، جنوب شرق، شمال غرب و سواحل غربی دریای خزر ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG