لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

وال‌استریت‌جورنال: شرکت بزرگ فرانسوی در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری در «همراه اول»


برآوردها حاکی‌ست شرکت «همراه اول» که میلیون‌ها کاربر در ایران دارد، ارزشی بین ۴ تا ۷ میلیارد دلار داشته باشد
برآوردها حاکی‌ست شرکت «همراه اول» که میلیون‌ها کاربر در ایران دارد، ارزشی بین ۴ تا ۷ میلیارد دلار داشته باشد

روزنامه وال‌استریت‌جورنال می‌گوید شرکت بزرگ مخابراتی فرانسه، شرکت «اورانژ اس.آ.»، در حال انجام مذاکرات اولیه‌ای برای سرمایه‌گذاری در «شرکت ارتباطات سیار ایران»، که با نام تجاری «همراه اول» شناخته می‌شود، است.

به گزارش دهم شهریور ماهِ وال‌استریت‌جورنال، اورانژ یکی از چندین شرکت اروپایی‌ست که در حال برآورد ظرفیت‌های موجود در بازار مخابرات سیار ایران است.

بخشی از سهام شرکت اورانژ از آن دولت فرانسه است. به گفته خبرگزاری فرانسه چنانچه چنین سرمایه‌گذاری بالقوه‌ای، عملی شود، برای نخستین بار از زمان توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی‌ست، که یک شرکت عمده غربی، به خرید بخش مهمی از سهام یک شرکت داخلی ایرانی اقدام می‌کند.

پیش از این نیز خبرهایی در مورد احتمال سرمایه‌گذاری شرکت فرانسوی در «همراه اول»، داخل ایران منتشر شده بود. در زمستان گذشته این خبرهای اولیه باعث شده بود تا شاخص سهام «همراه اول» رشد کند.

در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ نیز داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران، اعلام کرده بود شرکت فرانسوی «در زمان تحریم برای سرمایه‌گذاری در شرکت مخابرات و همراه اول ابراز تمایل کرده بود».

سخنگوی شرکت مخابرات ایران اشاره مستقیمی به گفت‌وگوهای دو طرف پس از برداشته‌شدن تحریم‌ها نکرده، اما گفته بود «فرانسه اعلام کرده که برنامه‌های کلانی برای حضور در خاورمیانه پیش‌بینی کرده اما سازوکار آن هم اکنون مشخص نیست و بحث خرید سهام شرکت مخابرات ایران یا همراه اول هنوز کاملاً جدی نشده است.»

به گزارش وال‌استریت جورنال، با وجود همه این‌ها، شرکت «اورانژ اس.آ.» نیاز دارد این موضوع را نیز در چشم‌انداز قرار دهد؛ شرکت مخابرات ایران که «همراه اول» شرکت تابعه آن است، در کنترل گروهی از شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران است.

یکی از سخنگویان «اورانژ» به وال‌استریت‌جورنال گفته است «در حال امکان‌سنجی هستیم تا ارزیابی و درک‌مان در مورد آنچه در این فضای پیچیده شدنی‌ست، مشخص شود؛ به‌ویژه در مورد برخی تحریم‌هایی که همچنان علیه ایران در جریان هستند».

با وجود رفع تحریم‌های اتمی، همچنان تحریم‌های ایالات متحده در ارتباط با مسائلی مانند «نقض حقوق بشر» یا «حمایت دولتی از تروریسم»، علیه برخی شرکت‌ها و افراد ایرانی جاری‌ست. همین موضوع، هنوز به‌عنوان مانعی برای بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و نیز بانک‌ها و شرکت‌هایی که مراودات گسترده مالی با آمریکا دارند، به شمار می‌رود.

برای نمونه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ دولت باراک اوباما فرمان تحريم‌هایی را عليه نهادهای امنيتی، اطلاعاتی و مخابراتی کشورهای ايران و سوريه به دليل نقش اين نهادها درنقض حقوق بشر به اجرا گذاشت.

سال گذشته یک شرکت بزرگ چینی متهم به فروش تجهیزات تحریم‌شده، از جمله سیستم‌های کنترل مخابراتی، به ایران شد و وزارت بازرگانی ایالات متحده برای آن مجازات‌هایی را در نظر گرفت.

برآوردها حاکی‌ست شرکت «همراه اول» ارزشی بین ۴ تا ۷ میلیارد دلار داشته باشد. هنوز هیچ گزارشی در مورد پیشنهاد رسمی شرکت «اورانژ» برای خرید بخشی از سهام «ارتباطات سیار ایران» منتشر نشده‌است. به گزارش وال‌استریت‌جورنال دو طرف در درجه اول باید یک تفاهم‌نامه تجاری امضاء کنند.

XS
SM
MD
LG