لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

وزارت کشاورزی: نگران استفاده از سموم در محصولات کشاورزی نباشید


معاون وزارت کشاورزی ایران، در پی انتشار دوباره خبرها و گزارش‌ها در مورد «آلودگی» میوه و سبزیجات تولید ایران در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخلی، می‌گوید میزان استفاده از سموم در محصولات کشاورزی آنقدر نیست که گروهی از مردم از خوردن آن‌ها می‌ترسند.

محمدعلی باغستانی، معاون وزیر جهاد و کشاورزی ایران، ۲۶ فروردین ماه، به خبرگزاری ایرنا گفته است «رسانه‌ها در این موارد برخی اوقات بزرگنمایی می‌کنند، یا افراد قضاوت درستی ندارند».

خبرگزاری ایرنا می‌گوید اخیرا انتشار مطالبی در مورد آلودگی میوه و سبزیجات در شبکه‌های اجتماعی، به نگرانی مردم دامن زده و مصرف آنها را موجب بروز بیماری‌های خطرناک عنوان می‌کند.

معاون وزیر کشاورزی در مورد مقدار سم مصرفی گفته است «برای دادن اطمینان خاطر به مردم نمونه‌هایی از محصولات کشاورزی عرضه شده در میادین میوه و تربار تهران مورد آزمایش قرار گرفت، که تنها یک درصد سم بیش از حد مجاز در برخی از محصولات مشاهده شد.»

اندکی پیش از این رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، در مصاحبه‌ای با روزنامه قانون، گفته بود در بررسی‌های انجام شده بر محصولات کشاورزی در میادین میوه و تره‌بار «از هندوانه گرفته تا پیاز و سیب زمینی و شلیل جملگی آلودگی دارند، اما نسبت به گذشته میزان آلودگی‌ها کم شده است».

او گفته بود نمونه‌های آلاینده‌های سه‌گانه؛ از جمله سرب و نیترات، نشان می‌دهد هیچ یک از محصولات «فاقد آلودگی نبودند».

این عضو شورای شهر تهران، در عین حال گفته است از نظر سموم، ۲۳ درصد محصولات آلوده هستند.

نگرانی در مورد مصرف سموم در محصولات کشاورزی یا استفاده از فاضلاب برای آبیاری آنها، پیشتر نیز مطرح شده بود؛ از جمله در تیر ماه گذشته، خبرگزاری مهر از قول وزیر بهداشت، گفته بود که آن وزارت‌خانه خواستار آن شده تا شورای عالی سلامت و امنیت غذا و شورای نظارت بر مصرف سموم فعالیت بیشتری انجام دهند. در آن زمان حسن هاشمی گفته بود «بر داروخانه‌های مجاز عرضه سموم نظارت کافی نداریم.»

معاون وزیر کشاورزی نیز می‌گوید عمده نگرانی آن وزارت‌خانه در مورد استفاده سموم در کشتزاری‌ها سبزی و صیفی‌جات است.

محمدعلی باغستانی، در عین حال در مورد استفاده از هورمون‌ها، می‌گوید وزارت بهداشت هنوز در این مورد «نظر محکمی» ارائه نکرده است.

شورای شهر تهران از وزارت کشاورزی خواسته است برای رصد و ردیابی محصولات کشاورزی، به بارکدگذاری آنها روی بیاورد.

XS
SM
MD
LG