لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

موج گرمای بالای ۴۰ درجه به استان‌های ایران رسید


مدیرکل «پیش‌بینی و هشدار سریع» سازمان هواشناسی ایران به خبرگزاری مهر گفته است دوشنبه هفدهم تیرماه، «دمای ۹ استان بالای ۴۰ درجه (سانتی‌گراد بالای صفر) می‌شود».

ایلام، فارس، قم، کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویر احمد، لرستان و یزد استان‌هایی هستند که موج گرمای شدید به آنها می‌رسد.

همزمان دمای هوای استان خوزستان از این مقدار نیز تجاوز کرده و بنا بر پیش‌بینی‌ها به ۵۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد.

تغییرات آب‌وهوایی بر کیفت هوای برخی از مناطق استان‌های غرب و جنوب غربی ایران نیز تاثیر می‌گذارد.

در عین حال هواشناسی استان سيستان و بلوچستان نیز با صدور اطلاعيه‌ای اعلام کرد سرعت توفان تابستانی که در این استان به راه افتاده به ۱۰۰ كيلومتر در ساعت می‌رسد.

این سازمان در مورد پیامدهای ناشی از شدت گرفتن سرعت توفان در اين استان هشدار داده است.

بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا، هواشناسی سیستان و بلوچستان گفته است به دلیل این توفان ارتفاع موج در دريای عمان بیش از پنج متر افزايش پیدا می‌کند. بر اساس اطلاعیه این سازمان تردد شناورهای سبک و فعاليت‌های دريانوردی با «خطر جدی» مواجه است.

وضعیت نابسامان آب‌وهوایی در سیستان و بلوچستان تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. در این استان نیز دمای هوای برخی شهرها از جمله ایران‌شهر و دلگان به ۵۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر نزدیک شده است.

خبرگزاری ایسنا می‌گوید استمرار پديده خشكسالی، كاهش آب رود هيرمند و خشک شدن درياچه هامون باعث شده است تاثير بادهای موسوم به ۱۲۰ روزه سيستان تا ۱۸۰ روز در سال افزايش پیدا کند.

«بادهای ۱۲۰ روزه سیستان» معمولا از از ۲۰ اردیبشهت ماه آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG