لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

بازداشت هشت نفر در ارتباط با فروش پرسش‌های امتحان نهایی در ایران


تصویری منتشرشده از امتحان زبان فارسی به تاریخ ۲۵ خرداد رشته ریاضی-فیزیک و علوم تجربی
تصویری منتشرشده از امتحان زبان فارسی به تاریخ ۲۵ خرداد رشته ریاضی-فیزیک و علوم تجربی

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران، «فتا»، می‌گوید هشت نفر «در ارتباط با فروش پرسش‌های امتحان نهایی در شبکه‌های مجازی» بازداشت شده‌اند. یک نماینده مجلس ایران نیز گفته است «لو رفتن» پرسش‌های آزمون پایانی دبیرستان‌ها «قطعی شده‌است».

جبار کوچکی‌نژاد، از اعضای کمیسیون آموزش مجلس، چهارم تیر ماه به خبرگزاری تسنیم گفته است این کمیسیون جلسه‌ای با حضور مسئولان آموزش و پرورش، پلیس فتا و اولیای دانش‌آموزان برگزار کرده‌ و «مشخص شد که سوالات افشا شده است». به گفته آقای کوچکی نژاد، لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی دوره متوسطه «قطعی‌ست».

سرهنگ حسین رمضانی، معاون حقوقی پلیس «فتا» نیز تائید کرده که «در یکی از استان‌های جنوبی، سوالات واقعی لو رفته‌است».

به گفته این مقام پلیس موارد دیگر در فضای مجازی، به جز «یکی از شهرستان‌های کوچک استانی جنوبی»، با «نیت کلاه‌برداری بوده است».

نام شهرستان و استانی که پرسش‌های آزمون نهایی دوره متوسطه در آن‌ها لو رفته، فاش نشده‌است. در عین حال مشخص نیست فراگیری پرسش‌های «لو رفته» تا چه اندازه‌ای بوده‌است.

پیش از این برخی کانال‌های تلگرامی با انتشار تصاویر و ویدئوهایی گفته بودند پرسش‌های برخی آزمون‌های نهایی دبیرستان، پیش از امتحان منتشر و فروخته شده‌است.

در پایان خرداد ماه شماری از دانش‌آموزان در اعتراض به لو رفتن سوالات، اقدام به امضا و ارسال اعتراض‌نامه‌ای به وزارت آموزش و پروش کردند. شماری از رسانه‌های داخل ایران می‌گویند پرسش‌های درس‌های عربی، زبان فارسی، زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و دینی افشا شده‌است.

گروهی از دانش‌آموزان معترض خواستار آن شده‌اند که ضریب میانگین نمره‌های نهایی در آزمون ورود به دانشگاه در نظر گرفته نشود. جبار کوچکی نژاد نیز به اهمیت این ضریب و افشا شدن پرسش‌ها، اشاره کرده‌است.

در ایران برای محاسبه نمره کل داوطلبان در کنکور، جمع تراز نمره امتحان نهایی سوم دبیرستان -۲۵ درصد- و نمره کنکور -۷۵ درصد- در نظر گرفته می‌شود.

حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است «اینکه این تخلفات تاثیری روی امتحانات گذاشته… اینطور نبوده است». با این حال آقای کوچکی‌نژاد می‌گوید آمار دقیقی از این‌که افشاشدن پرسش‌ها به‌صورت فراگیر بوده و یا تنها در چند شهرستان و استان جنوبی، وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG