لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

دو سالگی کمپین جمع‌آوری سر بطری‌های پلاستیکی برای کمک به معلولان


دومین جشن کمپین جمع‌آوری سر بطری‌های پلاستیکی با هدف خرید لوازم توانبخشی برای معلولان «مستمند» در تبریز برگزار شد.

سایت محلی «نصر» روز چهارشنبه ۲۸ بهمن‌ماه تصاویری از این جشن را منتشر کرده که در آن‌ها بخشی از سربطری‌های جمع‌آوری شده و ویلچرهای خریداری شده برای معلولان دیده می‌شود.

سپیده جلالی، مبتکر این کمپین نیز در حاشیه این مراسم از جمع‌آوری پنج تن سربطری‌های پلاستیکی طی یک‌سال گذشته در سراسر ایران خبر داده است.

سایت «خبر آنلاین» نیز گزارش کرده که رحیم شهرتی‌فر، فرماندار تبریز هم در این جشن حضور داشته و طی سخنانی از بنیانگذاران این کمپین قدردانی کرده است.

آقای شهرتی‌فر در این مراسم گفته «داشتن اهداف والای انسانی در خرید ویلچر برای معلولان نیازمند والا‌ترین جنبه این حرکت مدنی است.»

کمپین «هستمت» اسفند ماه سال ۱۳۹۳ در تبریز اعلام موجودیت کرد و در حال حاضر در سراسر ایران دارای ۸۰ نمایندگی است.

اعضای این کمپین درهای بطری‌های پلاستیکی را جمع‌آوری و به غرفه‌های بازیافت شهرداری‌ها می‌فروشند و پول آن را صرف خرید ویلچر برای معلولان نیازمند می‌کنند. در عین حال آمار‌ها نشان می‌دهد ایرانی‌ها سالانه حدود ۲۰ میلیون تن زباله تولید می‌کنند که حدود ۱۶میلیون و ۶۱۰ هزار تن از این زباله‌ها در زمین دفن می‌شود.

اعضای این کمپین درهای بطری‌های پلاستیکی را جمع‌آوری و به غرفه‌های بازیافت شهرداری‌ها می‌فروشند و پول آن را صرف خرید ویلچر برای معلولان نیازمند می‌کنند.

سپیده جلالی، مبتکر این کمپین روز سه‌شنبه ۲۷ بهمن‌ماه در گفتگو با خبرگزاری مهر یکی دیگر از از اهداف راه‌اندازی این کمپین را «فرهنگ سازی برای بازیافت زباله‌های پلاستیکی» عنوان کرده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد ایرانی‌ها سالانه حدود ۲۰ میلیون تن زباله تولید می‌کنند که حدود ۱۶میلیون و ۶۱۰ هزار تن از این زباله‌ها در زمین دفن می‌شود.

این کمپین یکی از راه‌کاری ابتکاری در ایران به منظور جلوگیری از افزایش زباله‌های پلاستیکی در کشور محسوب می‌شود که علاوه بر کاربرد محیط زیستی، کارکرد‌های مدنی و اجتماعی نیز دارد.

براساس سرشماری سال ۹۰ و گزارش مرکز آمار ایران حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور معلول بوده و تعداد قابل توجهی از آن‌ها نیز با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه هستند.

انوشیران محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور آبان ماه امسال اعلام کرد «تنها ۲ تا ۲.۵ درصد جامعه معلولان کشور نیازمند دریافت خدمات بهزیستی» است.

آقای محسنی بند‌پی اضافه کرده «در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار معلول در سامانه بهزیستی ثبت و از این سازمان خدمات دریافت می‌کنند و حدود ۴۰۰ هزار نفر» نیز در انتظار حمایت‌های این سازمان قرار دارند.

XS
SM
MD
LG