لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

دو خلبان سپاه «در سانحه‌ای پس از عملیات شناسایی» کشته شدند


خبرگزاری تسنیم تصویری از این هواگرد فوق‌سبک پس از سقوط منتشر کرده است
خبرگزاری تسنیم تصویری از این هواگرد فوق‌سبک پس از سقوط منتشر کرده است

بنا به گفته قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران، یک فروند هواپیمای فوق‌سبک «جایروپلن» این قرارگاه، با دو سرنشین، در هنگام بازگشت از «ماموریت شناسایی» در منطقه ایرانشهر «دچار سانحه شده است». هر دو سرنشین‌ این هواپیما جان خود را از دست داده‌اند.

در اطلاعیه کوتاهی که سپاه پاسداران ۱۹ مهر ماه در مورد سقوط این هواگرد فوق‌سبک منتشر کرده، دلیل سانحه، «برخورد با کابل‌های برق» عنوان شده است.

خبرگزاری تسنیم می‌گوید «یک منبع آگاه» در زاهدان «ضمن تکذیب برخورد این هواپیما با کابل برق» گفته است «خلبانان سپاه کاملا منطقه را می‌شناسند و در مورد محل کابل‌های برق آگاهی کامل دارند».

خبرگزاری ایسنا به نقل از این بیانیه محل حادثه را «حوالی ایرانشهر» عنوان کرده بود. خبرگزاری تسنیم در گزارشی گفته بود هواپیما در «منطقه ایرانشهر و در نقطه صفر مرزی (ایران و پاکستان)» سقوط کرده‌است و سپس گزارش داد «محل دقیق وقوع حادثه»، منطقه «نوک‌آباد» در ۲۵ کیلومتری ایرانشهر است.

ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و از جمله شهرهای ایران با «فرمانداری ویژه» محسوب می‌شود که اختیاراتی فراتر از فرمانداری دارد.

در اطلاعیه نخست قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران، که در منطقه جنوب‌شرق فعال است، گفته شده بود یک سرنشین جان خود را از دست داده؛ با نام احمد مایلی. اما ساعاتی بعد خبرگزاری تسنیم گفت کمک‌خلبان مجروح، جعفر حجتی، نیز در نهایت در بیمارستان درگذشته است.

خبرگزاری تسنیم می‌گوید آقای مایلی، فرمانده گردان هوایی «یگان ویژه صابرین» و «در سطح نیروهای مسلح یکی از زبده‌ترین استادان سقوط آزاد و پرواز با هواپیماهای فوق‌سبک» بوده است.

یگان ویژه صابرین، از یگان‌های تکاور نیروی زمینی سپاه پاسداران است.

جزئیاتی در مورد ماموریت شناسایی، که آقای مایلی و کمک خلبان این هواپیمای فوق‌سبک از آن باز می‌گشتند، منتشر نشده است.

منطقه ایرانشهر و شماری از شهرهای استان سیستان و بلوچستان، در سال‌های گذشته محل وقوع ترور و نیز برخی درگیری‌های مسلحانه بوده‌است.

مقام‌های ایرانی در موارد مختلف از پاکستان خواسته‌اند جلوی فعالیت و پنهان شدن برخی گروه‌های مسلح که دست به حملاتی در سیستان و بلوچستان می‌زنند را بگیرد. مقام‌های جمهوری اسلامی شماری از این گروه‌ها را گروه‌های «تروریستی» خطاب می‌کنند در مواردی نیز از آن‌ها با عنوان «اشرار مسلح» یاد شده‌است.

سوانح هوایی نظامی که قرارگاه سپاه پاسداران می‌گوید در جریان آن خلبان‌های خود را از دست داده، در ایران تازگی ندارد. در تابستان گذشته خبرگزاری فارس در گزارشی در مورد خلبانان «نیروی هوایی ارتش» که در جریان سوانح هوایی کشته شده‌اند، شمار قربانیان را «از ابتدای دهه ۹۰»، «۱۴ نفر» عنوان کرده‌ بود.

هواپیمای جایروپلن که «هواچرخ» یا «اتوجایرو» نیز به آن‌ها گفته می‌شود نوعی هواگرد با بال متحرک است؛ شباهت‌هایی با هلیکوپتر دارد اما، حرکت آن توسط یک ملخ موتوری صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG