لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

ایران به بصره گاز صادر می‌کند


دو سال پس از بسته شدن قرارداد صادرات ۲۵ میلیون متر مکعب گاز ایران به شهر بغداد، مقامات دو کشور قرارداد جدیدی را برای صادرات‌‌ همان میزان گاز به منطقه بصره امضا کردند.

اکنون عراق متعهد به واردات ۵۰ میلیون متر مکعب گاز ایران است و بنا به گفته مقامات ایران، دو کشور برای افزایش ۱۰ میلیون مترمکعبی صادرات گاز به بغداد در حال مذاکره هستند.

به گزارش خبرگزاری شانا، عزیزالله رمضانی، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران، چهارشنبه ٢٠ آبان ماه در مراسم امضای قرارداد صادرات گاز به بصره درباره مدت زمان این قرارداد، گفت که کشور عراق هم اکنون برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه گاز دارد و بر همین اساس این قرارداد شش ساله تعریف شده است.

به گفته او، ایران طی شش سال حدود ۴۰ میلیارد متر مکعب گاز به بصره صادر خواهد کرد. این گاز برای تامین سوخت نیروگاههای برق بصره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رمضانی گفت که در صورتی که برنامه‌های توسعه‌ای این کشور منجر به افزایش تولید گاز نشود، احتمال تمدید این قرارداد و افزایش همکاری وجود دارد.

بر اساس گزارش شرکت «بی‌پی» ایران با نزدیک به ۳۴ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی، بزرگ‌ترین دارنده گاز در جهان است. البته ذخایر گازی عراق نیز حدود سه تریلیون و ۶۰۰ میلیارد متر مکعب است که رقم چشمگیری است، اما تولید گاز عراق کمتر از یک میلیارد متر مکعب در سال است، در حالی که تولید گاز ایران به ۱۸۰ میلیارد متر مکعب بالغ می‌شود.

ایران در نظر دارد تا پنج سال آینده سالانه تا ۴۰۰ میلیارد متر مکعب گاز تولید کند و صادرات گاز خود را نیز به عراق، عمان، پاکستان، اروپا و دیگر کشور‌ها گسترش دهد.

ایران فعلا سالانه حدود ۹ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند.

با این حال عراق نیز برنامه‌هایی برای افزایش تولید گاز دارد.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که ایران با قرارداد جدیدی که چهارشنبه امضا کرد، حجم صادرات گاز خود به عراق را از سال ۲۰۱۷ دو برابر خواهد کرد.

حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت ایران، می‌گوید که با احداث تجهیزات و خطوط لوله جدید، صادرات گاز ایران به بصره تا یک سال و نیم آینده قابل اجراست.

تاسیسات صادرات گاز ایران به بغداد نیز تقریبا کامل شده است. هرچند تاکنون چندین بار عملیات صادرات گاز به پایتخت عراق به خاطر آنچه که مشکلات امنیتی عنوان شده است، به تعویق افتاده است.

ایران در مرحله اول می‌خواهد روزانه پنج میلیون متر مکعب در روز گاز به بغداد صادر کند و با تکمیل خط لوله سراسری ششم، این حجم را به ۲۵ میلیون متر مکعب برساند.

XS
SM
MD
LG