لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

دهقان: دو موشک ایران به کلاهک‌های بلاست و بارانی مجهز شده‌اند


حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، در مراسم «تحویل انبوه موشک‌های قدر، قیام، فاتح، خلیج فارس و سامانه پدافند هوایی مرصاد» به نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت «موشک بالستیک قدر یک اچ و موشک میان‌برد قیام، توانایی حمل انواع سرجنگی‌های 'بلاست' و 'بارانی'» را دارند.

وزیر دفاع ایران ۱۴ اسفند ماه در این مراسم در عین حال افزوده است این موشک‌ها «توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را دارا هستند» و می‌توانند «از سپر دفاعی موشکی عبور کرده و از رادار بگریزند».

به گزارش خبرگزاری فارس آقای دهقان می‌گوید «سامانه مرصاد» نیز قابل «جابه‌جایی سریع و اتصال به حلقه پدافندی» است؛ می‌تواند «به‌طور پیوسته و همزمان با چند هدف درگیر شود» و «قادر است انواع پرنده‌های دشمن را از قبیل هواپیماهای جنگنده با سرعت بالا، هلیکوپتر، موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین» منهدم کند.

این مقام دولت ایران، موشک‌های فاتح ۱۱۰ دی و خلیج فارس را نیز «دسته چهارم موشک‌های بالستیک فوق مدرن با سوخت» نامیده است.

وب‌سایت «مشرق‌نیوز» نیز در گزارشی از مراسم روز چهارشنبه، به موضوع مسلح شدن موشک‌های ایران به «کلاهک‌های جدید» پرداخته است. این وب‌سایت در مورد تحویل این چهار موشک، نوشته است آنچه با عنوان کلاهک بارانی از آن نام برده شده «سرجنگی‌ها دربردارنده ریزبمب‌های پرتاب‌شونده به بالا پس از اصابت به هدف است».

کلاهک‌های «بلاست» نیز به کلاهک‌هایی با قابلیت انفجار شدید گفته می‌شود.

خبرگزاری فارس در گزارش دیگری از مراسم روز چهارشنبه می‌گوید «موشک جدیدی که 'قیام' نام دارد، با برد ۸۰۰ کیلومتر» با هدف «انهدام پایگاه‌ها و منافع آمریکایی در اطراف ایران» ساخته شده است. به گفته این خبرگزاری این موشک «آخرین ساخته حسن تهرانی مقدم» بود.

آقای تهرانی‌مقدم، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران، در پی انفجاری در پادگانی در ملارد در سال ۱۳۹۰ کشته شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید ایران به طور معمول از پیشرفت‌های نظامی خود خبر می‌دهد، آنچه به طور مستقل قابل راست‌آزمایی نیست. با این همه به گفته همین خبرگزاری گزارشی از وزارت دفاع ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ میلادی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در فن‌آوری موشکی داشته است.

آسوشیتدپرس می‌گوید عمده موشک‌های ایران از سوخت جامد یا مخلوطی از سوخت مایع و سوخت جامد استفاده می‌کنند که دقت موشک‌ها را بالا می‌برد.

وزیر دفاع ایران در مراسمی که در «قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا» برگزار شده با اشاره به «تامین نیازهای نیروهای مسلح» گفته است «تحریم های گوناگون و همه جانبه دشمنان که به صورت سخت‌گیرانه و ویژه در بخش دفاعی اعمال می‌شود نتوانسته است کوچک‌ترین خللی در عزم و اراده آن‌ها داشته باشد».

تهران با تحریم‌های گوناگون بین‌المللی روبه‌رو است؛ بخش مهمی از آن به دلیل برنامه اتمی که غرب ظن آن دارد با هدف نظامی دنبال می‌شود، اعمال شده است. این تحریم‌ها، جلوی داد و ستد بخشی از سلاح‌ها و فن‌آوری‌های نظامی با ایران را نیز می‌گیرد. ایران می‌گوید برنامه اتمی آن کشور صلح‌آمیز است.

ایران موشک‌های گوناگونی را در اختیار دارد؛ از جمله با برد دو هزار کیلومتر که به بخش بزرگی از منطقه خاورمیانه می‌رسد.

برخی کشورهای منطقه از جمله اسرائیل بارها نگرانی خود را از برنامه‌های نظامی و برنامه اتمی ایران بیان کرده‌اند. برخی مقام‌ها در تهران نیز بارها اسرائیل را تهدید کرده‌اند و حتی در برخی موارد از «محو» آن کشور از نقشه زمین سخن گفته‌اند.
XS
SM
MD
LG