لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

صالحی گزارش «معافیت‌های محرمانه» اتمی به ایران را رد کرد


علی‌اکبر صالحی
علی‌اکبر صالحی

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گزارش «موسسه علوم و امنیت بین‌الملل» در مورد «اعطای معافیت‌هایی محرمانه» به ایران برای اجرایی‌شدن توافق اتمی وین را رد کرد و دلیل این گزارش به گفته او «اشتباه» را نداشتن «دانش کافی» توصیف کرد.

علی اکبر صالحی در مصاحبه با خبرگزاری کیودوی ژاپن که روز دوشنبه، ۲۲ شهریور، منتشر شده، تاکید کرده است «چگونه ممکن است وقتی یک توافق را با چند کشور شریک هستید، محرمانه باقی بماند».

آقای صالحی همچنین اعلام کرد که ایران پس از ۱۰ سال از هیچ سانترفیوژ نوع«پی ۱» استفاده نخواهد کرد چرا که این ماشین‌ها «دیگر از کار افتاده خواهند بود».

خبرگزاری رویترز روز ۱۱ شهریور ماه به نقل از «موسسه علوم و امنیت بین‌الملل» (آی‌اس‌آی‌اس) گزارشی منتشر کرده بود که بر اساس آن «کمیسیون مشترک برجام» معافیت‌هایی را به ایران داده بود، تا تهران «برخی از تاسیسات اتمی» را تا روز ۱۶ ژانویه برای اجرای توافق اتمی آماده کند.

براساس این گزارش، اگر چنین معافیت‌هایی داده نمی‌شد، اجرای به‌موقع برنامه جامع اقدام مشترک و برچیده‌ شدن سریع تحریم‌ها غیرممکن می‌شد.

به گفته «موسسه علوم و امنیت بین‌الملل»، بر پایه این «معافیت‌ها» ایران مجاز شده بود اورانیوم غنی‌شده‌ خود را بیشتر از ۳۰۰ کیلوگرم که در توافق اتمی وین تعیین شده بود، نگهداری کند و درباره شمار سانتریفیوژها نیز از توافق انجام شده فراتر برود.

کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا ضمن رد این گزارش اعلام کرده‌اند که ایران به تعهدات خود عمل کرده و هنوز هم به آن‌ها پایبند است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه، ۱۸ شهریور، گزارش تازه‌ای درباره روند اجرای توافق اتمی وین منتشر و تاکید کرده بود که نقض آشکاری از سوی ایران در ارتباط با این توافق مشاهده نکرده است.

با این حال آژانس گفته است در یک مورد نگرانی بالقوه‌ وجود دارد، و آن نیز این است که ایران کار ساخت «لوله‌های روتور» را برای سانتریفوژها آغاز کرده است؛ لوله‌هایی که از آن برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شود.

XS
SM
MD
LG