لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

داستان دو پرنده؛ برشیم قطری و قنبرزاده ایرانی


کیوان قنبرزاده
کیوان قنبرزاده
معتز عیسی برشیم از قطر در مسابقات دو و میدانی قهرمانی ۲۰۱۳ جهان به میزبانی مسکو، بالا‌تر از پرندگان اروپایی و آمریکایی موفق به کسب مدال نقره ماده پرش ارتفاع شد.

سیر پیشرفت حیرت‌آور این ورزشکار ۲۲ ساله از آن رو جالب توجه است که چهار سال قبل وقتی او و حریف ایرانی‌اش کیوان قنبرزاده در رده سنی جوانان بودند، رکورد قنبرزاده دو سانتی‌متر بهتر از برشیم بود.

یک سال بعد یعنی سال ۲۰۱۰ در قهرمانی داخل سالن آسیا، معتز عیسی برشیم با ۲۲۰ سانتی‌متر طلا گرفت و قنبرزاده با اختلاف سه سانتی‌متر نایب قهرمان شد‪.‬

حالا دیگر رقابتی بین دو پرنده ایرانی و قطری در میان نیست و فاصله‌شان به ۱۴ سانتی‌متر رسیده است. نماینده ایران در سطح آسیا مانده و نماینده قطر، ستاره‌ای جهانی شده است.

قنبرزاده با ۲۲۶ سانتی‌متر رکورددار پرش ارتفاع ایران است اما معتز قطری در لیگ الماس به ۲۴۰ سانتی‌متر هم رسید. رکورددار آسیاست و از جدی‌ترین تهدید‌ها برای فروریختن رکورد جهانی خاویر سوتومایر کوبایی که با ۲۴۵ سانتی‌متر در سال ۱۹۹۳ به ثبت رسید، است.

در قیاس دو جوان مستعد ایرانی و قطری، مانند هر مقایسه دیگری بین ورزش این دو کشور ممکن است دو باور اشتباه به ذهن علاقمندان ورزش خطور کند. نخست اینکه او از جای دیگری آمده و تابعیت قطر را اخذ کرده، دیگر آنکه هزینه‌های هنگفتی برای رقم خوردن این موفقیت صرف شده است.

اما معتز عیسی برشیم قطری‌الاصل است، در دوحه به دنیا آمده و از ورزشکاران وارداتی نیست. پدرش هم از دوندگان نیمه استقامت در قطر بود. آن‌ها از خاندان آفریقایی‌ تبارهای کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

هزینه هنگفتی هم در میان نیست. او از رده جوانان، مدت‌ها در لهستان در خانه مربی‌اش استانیسلاو زندگی کرده و آموزش دیده، در مسابقات حضور یافته و بر میزان حدنصاب شخصی‌اش افزوده است. در حالی که حریف ایرانی‌اش در گیرودار اخذ روادید برای حضور در مسابقات بوده و فدراسیون هم در تلاش برای جذب مربی پاره وقت خارجی.

روش پیشرفت معتز عیسی برشیم در اردوی طولانی اروپایی را ۴۰ سال قبل فدراسیون ایران برای تیمور غیاثی اجرا کرد و او در آلمان توانست خود را به عنوان مرد اول پرش ارتفاع آسیا تثبیت کند.

در مسابقات سال گذشته غرب آسیا، قنبرزاده درباره جذب مربی خارجی گفته بود: فدراسیون پیگیر است اما هنوز موفق به دریافت مجوز از کمیته المپیک نشده است. سه ماه فرصت طلایی را از دست دادیم، علم دو و میدانی ما در سطح جهانی نیست و نیازمند مربی خارجی هستیم.

نقره آسیا برای قنبرزاده و نقره جهان برای برشیم

دوومیدانی ایران در پرش ارتفاع سابقه خوبی دارد. تیمور غیاثی در سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۵ دو بار قهرمان آسیا شد و سال ۱۹۷۴ هم طلای بازی‌های آسیایی را گرفت. حسین شایان که پس از ۱۹ سال رکورد غیاثی را شکست، مشکلاتی نظیر آنچه اینک قنبرزاده دارد را از سر گذراند و نتوانست در سطح آسیا عرض اندام کند.

رکورد شایان را پس از ۱۸ سال، امین حسین‌زاده فروریخت. یعنی رکورد پرش ارتفاع ایران از ۱۹۷۴ تا ۲۰۱۱ به مدت ۳۷ سال فقط دو سانتی‌متر افزایش یافت! رکورد حسین‌زاده را هم حالا قنبرزاده شکسته است. کسی که پس از چند دهه با از بین بردن طلسم ناکامی، بار دیگر ایران را در این ماده صاحب مدال آسیایی کرد.

او در قهرمانی ۲۰۱۳ آسیا در حالی نقره گرفت که رکوردش با برنده مدال طلا از چین مساوی بود اما در شمارش خطا‌ها، نقره نصیب ایران شد. برشیم قطری به علت آسیب دیدگی‌ در این مسابقات حضور نداشت.

کیوان و معتز بار‌ها با هم پریده‌اند. در بازی‌های آسیایی گوانگجو، قهرمانی ۲۰۱۰ آسیا در ژاپن، داخل سالن آسیا در تهران، غرب آسیا در امارات و رویدادهای دیگری که یکایکشان گواه پیشرفت و شتاب نماینده قطر بر اساس برنامه‌ریزی هدفمند است.

هرآنچه ورزش قطر از بعد مالی برای معتز هزینه کرده را او با موفقیت در مسابقات حرفه‌ای و دریافت جوایز مالی جبران کرده است. طبق تمرینات علمی و مداوم، معتز در کانادا قهرمان جوانان جهان می‌شود، در لیگ الماس می‌درخشد، برنز المپیک لندن را به گردن می‌آویزد، طلای آسیا و بازی‌های آسیایی را هم نصیب خود می‌کند.

کیوان هم اگر مشکلات خروجی پیش نیاید و فدراسیون بتواند هزینه اعزام را مهیا کند، با مربی پاره‌ وقت خود ایگور پاکلین در اردوی قرقیزستان حضور می‌یابد. به جام کاسانوف قزاقستان، جام هند و جایزه بزرگ تایلند می‌رود و مدال می‌گیرد.

کیوان قنبرزاده اینک در رده‌بندی جهانی، رتبه ۷۵ را به خود اختصاص داده و فاصله‌ای چشمگیر با نایب قهرمان قطری جهان دارد. او قبلاً تا رده ۴۵ هم صعود کرده بود. اگر قرار بود معتز و کیوان همچنان رقیب باشند، برنامه فدراسیون برای او باید از ۱۷ سالگی‌اش آغاز می‌شد که نقره دانش آموزان جهان در فرانسه را کسب کرد.
XS
SM
MD
LG