لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

روحانی: آیت‌الله خمینی روزی که ضروری بود راه صلح را انتخاب کرد


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، می‌گوید آیت‌الله خمینی در زمانی که «شرایطی امنیتی» وجود داشت، «فرمان هشت ماده‌ای» را صادر کرد و «آنجایی که ضروری بود، راه صلح را برگزید».

رئیس‌جمهوری ایران، هشتم بهمن ماه، در مراسمی به نام «میثاق هیئت دولت با آرمان‌های امام راحل» در تهران، پیشاپیش مراسم انقلاب بهمن ۵۷ از سوی دولت، گفت بنیانگذار جمهوری اسلامی «که در مقاطع مختلف در برابر دشمن و استکبار ایستادگی کرد و استکبارستیزی را به ما آموخت شهامت آن را داشت تا آن روز که ضروری است راه صلح را برگزیند و مسیر توسعه و ثبات کشور را ادامه دهد.»

اشاره آقای روحانی به صلح در شرایط ضروری، در حالی‌ست که دولت یازدهم ایران در حال انجام مذاکرات اتمی با کشورهای موسوم به ۵+۱ برای رسیدن به توافقی جامع و طولانی‌مدت است. توافقی که تهران امید رفع تحریم‌های بین‌المللی و طرف‌های گفت‌وگو و کشورهای غربی امید جلوگیری از دسترسی ایران به ساخت سلاح هسته‌ای را از جانب آن دارند.

تهران البته همواره تلاش برای رسیدن به جنگ‌افزار اتمی را در برنامه اتمی خود رد کرده است. با این همه در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، ایران با تحریم‌های گسترده‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و متحدان غربی آن کشور روبه‌رو شد. رئیس‌جمهوری پیشین ایران، قطع‌نامه‌ها علیه ایران را «کاغذ پاره» توصیف کرده بود.

پیش از این در پایان دی‌ماه، وزیر خارجه ایران گفته بود: «مذاکرات [اتمی] پیچیده شده‌است و ما وارد جزئیات شده‌ایم و اگر طرف مقابل آمادگی داشته باشد آماده‌ایم تا در ماه بهمن و سالگرد پیروزی انقلاب به نتیجه برسیم.»

او هشتم بهمن ماه در سخنانی دیگر تاکید کرده است تصور آنکه زمان مذاکرات (تمدید شده فعلی) مجددا قابل تمدید باشد، «بسیار دشوار» است.

به گزارش پایگاه خبررسانی دولت، رئیس‌جمهوری ایران در عین حال می‌گوید رهبر پیشین جمهوری اسلامی «در سخت‌ترین شرایط امنیتی کشور، فرمان هشت ماده‌ای را صادر کردند و حقوق شهروندی و احترام به حقوق مردم را برای همه تبیین و روشن نمودند».

اشاره او به نامه‌ای‌ست که آیت‌الله خمینی در آذر ماه سال ۱۳۶۱ به رئیسان سه قوه در ایران نوشت و در آن به مواردی از رعایت حریم خصوص افراد اشاره شده است.

در این نامه رهبر درگذشته جمهوری اسلامی از جمله گفته است «هیچ‌کس حق ندارد کسى را بدون حکم قاضى که از روى موازین شرعیه باشد توقیف یا احضار کند، هر چند مدت توقیف کم باشد».

در بندی دیگر او افزوده است «هیچ کس حق ندارد به خانه یا مغازه و یا محل کار شخصى کسى بدون اذن صاحب آنها وارد شود یا کسى را جلب کند، یا به نام کشف جرم یا ارتکاب گناه تعقیب و مراقبت نماید».

در مراسم روز هشتم بهمن ماه حسن خمینی، نوه روح‌الله خمینی، نیز حضور داشت و در سخنانی ابراز امیدواری کرده است که «با تجربیاتی که در دوستان دولت سراغ داریم»، مشکلات جامعه حل شود.

XS
SM
MD
LG