لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

برای نخستین بار؛ ایران با دو دونده ۱۰۰ متر در مسابقات جهانی


حسن تفتیان (چپ) و رضا قاسمی
حسن تفتیان (چپ) و رضا قاسمی
دو و میدانی ایران برای نخستین بار در تاریخ این رشته ورزشی، در دوی ۱۰۰ متر که مهیج‌ترین و پر تماشاگرترین ماده دو و میدانی است، دو ورزشکار را راهی مسابقات قهرمانی جهان در روسیه خواهد کرد.

در حالی که هنوز احسان حدادی برجسته‌ترین ورزشکار ایران در رشته دو و میدانی موفق به کسب ورودی A مسابقات جهانی ۲۰۱۳ نشده است، حسن تفتیان ضمن شکستن رکورد ملی، حدنصاب ورودی A مسابقات جهانی روسیه را نیز به دست آورد.

رضا قاسمی نیز در ماده ۱۰۰ متر، موفق شد جواز دویدن در مسابقات جهانی را کسب کند. قاسمی که تا روز گذشته با ۱۰:۲۴ ثانیه رکورددار ملی این ماده بود، در فینال جام کاسانف با ثبت زمان ۱۰:۱۶ ثانیه توانست رکورد شخصی خود را هشت صدم ثانیه بهبود ببخشد و با مدال نقره‌ این تورنمنت، ورودی B مسابقات قهرمانی جهان را به سینه بزند.

تفتیان که حالا سریع‌ترین دونده جوان آسیاست در فینال ۱۰۰ متر جام کاسانف قزاقستان با ثبت زمان ۱۰ ثانیه و ۱۵ صدم ثانیه علاوه بر شکستن رکورد ایران که دو بار در طول یک روز اتفاق افتاد، مدال طلای این رقابت‌ها را به گردن آویخت.

تفتیان نخستین دو و میدانی کار ایران است که ورودی A مسابقات قهرمانی جهان در روسیه را کسب کرده است. احسان حدادی با وجود دو مرحله پرتاب در لیگ الماس، هنوز از ورودی B فراتر نرفته است. تفتیان ابتدا با زمان ۱۰:۲۱ ثانیه موفق شده بود ورودی B مسابقات جهانی را کسب کند.

تفتیان در فینال ۲۰۰ متر هم به مدال طلا رسید و مدال نقره باز هم نصیب رضا قاسمی شد. اما دو دونده تیزپای ایرانی در این ماده از رسیدن به رکوردهای ورودی مسابقات جهانی بازماندند. سجاد هاشمی آهنگری دیگر نماینده ایران نیز در ۴۰۰ متر با حدنصاب ۴۶:۹۰ ثانیه به مدال طلا دست یافت اما این رکورد جالب توجه نیز برای کسب سهمیه مسابقات جهانی کافی نبود.

ایران تاکنون پنج نماینده دارد

جام کاسانف قزاقستان در آلماتی با حضور هفت ورزشکار از ایران در حال پیگیری است. طبق قوانین مسابقات جهانی هر کشور می‌تواند یک ورزشکار سهمیه A و یک ورزشکار سهمیه B در هر ماده راهی مسابقات کند. کشورها می‌توانند در مجموع چهار ورزشکار با سهمیه A در یک ماده راهی مسابقات جهان کنند اما تنها سه نفر از آنان مسابقه خواهند داد.

چهاردهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی روسیه از ۱۹ تا ۲۷ مرداد در مسكو روسیه برگزار می‌شود و ورزشكاران تا یک هفته قبل از شروع مسابقات فرصت دارند حدنصاب‌های ورودی را ثبت کنند.

در حالی كه حدود یک ماه ونیم تا شروع مسابقات دو و میدانی قهرمانی جهان در روسیه باقی مانده، تعداد نمایندگان ایران برای حضور در این رقابت به پنج نفر رسیده است.

ابراهیم رحیمیان در ماده پیاده‌روی ۲۰ كیلومتر نخستین ورزشكاری بود كه سال گذشته در قهرمانی آسیا به میزبانی ژاپن، مسافر مسابقات جهانی شد. پس از او لیلا رجبی در مسابقات باشگاه‌های ایران با پرتاب وزنه به مسافت ۱۸ متر و ۱۴ سانتیمتر، ورودی B مسابقات قهرمانی جهان را به دست آورد. لیلا رجبی تنها بانوی ایرانی است که تاکنون جواز ورود به مسابقات جهانی ۲۰۱۳ را گرفته است.

احسان حدادی در مسابقات دانشگاهی آمریكا ورودی B مسابقات جهانی را كسب كرد. او در دو مرحله از مسابقات لیگ الماس در آمریكا و نروژ نیز در دایره پرتاب ایستاد اما نتوانست پرتابی بیش از ۶۶ متر که ورودی A است را ثبت کند.

محمود صمیمی نیز در همین ماده به ورودی B رسید. درصورتی كه هیچ‌کدام از این دو پرتابگر نتوانند ورودی A را به دست آورند، فدراسیون دو و میدانی ناچار است یكی از آنان را به مسابقات جهانی اعزام كند. اما اگر یکی از این دو نفر بتواند پرتابی بالای ۶۶ متر داشته باشد، هر دو راهی روسیه خواهند شد.

هادی سپهرزاد در ماده دهگانه، كاوه موسوی در پرتاب چكش، كیوان قنبرزاده در پرش ارتفاع، امین نیكفر در پرتاب وزنه، سجاد مرادی در ۸۰۰ و ۱۵۰۰متر، محمد ارزنده در پرش طول نیز از جمله ورزشکارانی هستند که بخت رسیدن به حدنصاب مسابقات قهرمانی جهان را دارند.
XS
SM
MD
LG