لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

ایران و کره جنوبی تفاهم‌نامه‌ای ۵ میلیارد یورویی امضا کردند


از راست: یون سانگ‌جیک و علی طیب‌نیا
از راست: یون سانگ‌جیک و علی طیب‌نیا

وزیر اقتصاد ایران می‌گوید میان تهران و کره جنوبی، تفاهم‌نامه‌ای ۵ میلیارد یورویی امضا شده و رئیس‌جمهوری آن کشور نیز قرار است در اردیبهشت ماه پیش رو به ایران سفر کند.

علی طیب‌نیا، نهم اسفند ماه، در پی دیدار با یون سانگ‌جیک، وزیر بازرگانی، فناوری و انرژی کره جنوبی، در تهران به خبرنگاران گفت همتای کره‌ای او برای فعالیت در صنعت خودروسازی، نفت، گاز و گردشگری در ایران ابراز علاقه کرده است.

به گفته آقای طیب‌نیا، بانک اگزیم کره جنوبی، پیش‌تر، در موافقت‌نامه‌ای با ایران تامین مالی «طرح‌های مختلفی» را به ارزش ۸ میلیارد یورو بر عهده گرفته‌است.

او افزوده‌است که کره جنوی قرار است در مجموع تامین هزینه نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار «طرح‌های تولیدی» در ایران را بر عهده گیرد.

به گفته وزیر اقتصاد ایران خانم پارک گونه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی نیز قرار است در بهار پیش رو به ایران سفر کند و این سفر «نقش موثری در توسعه همکاری‌های دو کشور به ویژه سرمایه‌گذاری در ایران خواهد داشت».

بنا به گفته رسانه‌های کره جنوبی، ایران تا سال ۲۰۱۰ میلادی، یعنی تا زمان تشدید تحریم‌های اتمی، بازاری کلیدی در خاورمیانه برای آن کشور بوده‌است.

روزنامه «کریا تایمز» می‌گوید جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران و نیز بازار بزرگ آن توجه زیادی را به خود جلب کرده‌است. با آغاز روند کاهش رشد جمعیت کره جنوبی از سال ۲۰۱۷ میلادی، اقتصاد آن کشور با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد و به همین دلیل هم فرصت پیش‌آمده در پی توافق اتمی، ممکن است بار دیگر روابط تجاری میان سئول و تهران را افزایش دهد.

کره جنوبی در عین حال از مهم‌ترین خریداران نفت ایران نیز به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG