لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

انتقاد وزیر خارجه عربستان از «سخنان پرخاشگرایانه» تهران


عادل جبیر
عادل جبیر

در پی تازه‌ترین دور از اتهام‌ها و تنش‌های لفظی بین ایران و برخی کشورهای عرب منطقه، وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید بیانیه‌ها و گفته‌های اخیر تهران «نشان‌دهنده نیت کشوری نیست که به دنبال روابط خوب باشد».

این تازه‌ترین سخنان انتقادآمیز در پی اتهام‌های تازه بحرین، و از سوی دیگر پاسخ ایران به اتهام‌ها، بیان می‌شود.

در حالی‌که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، سفری تازه را به برخی کشورهای عربی منطقه آغاز کرده بود، بحرین بیانیه‌ای منتشر کرد و از دستگیری دو نفر که قصد وارد کردن اسلحه از ایران را به آن کشور داشتند، خبر داد.

این بیانیه، ساعتی بعد، واکنش وزیر خارجه ایران را در پی آورد که گفت «ادعاهای بحرین مطلقا صحت ندارد و طرح این ادعاها، تلاشی برای جلوگیری از هرنوع پیشرفتی در همکاری ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس است.» [جزئیات را بخوانید]

طی روزهای گذشته گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در مورد ادامه حمایت حکومت ایران از «دوستان» خود در کشورهای منطقه، از جمله بحرین، نیز به اعتراض رسمی منامه انجامیده بود.

بحرین و عربستان از متحدان هم هستند. ایران بارها حمایت خود را از گروه‌های شیعه یا نزدیکان آنها، در برخی کشورهای منطقه اعلام کرده است.

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، پنجم مرداد ماه، در دیدار با فدریکا موگرینی، نماینده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته‌ها و بیانیه‌های مقام‌های ایرانی را «غیر قابل قبول» و «پرخاشگرایانه» نامید.

موگرینی در سفری که در پی دستیابی به توافق جامع اتمی با ایران انجام می‌شود، برای دیدار مقام‌های سعودی وارد ریاض شده است.

این سفر بخشی از تلاش‌های مقام‌های غربی برای عرضه توافق اتمی به کشورهای متحد خود، کشورهایی که با دیده تردید یا انتقاد به توافق نگاه می‌کنند، ارزیابی می‌شود.

وزیر خارجه ایران نیز در ادامه سفر خود از کویت به قطر و سپس به عراق رفت. او در قطر با امیر و وزیر خارجه آن و در عراق نیز با مقام‌های بلندپایه دولت در بغداد، از جمله نخست‌وزیر آن کشور، دیدار کرده است.

ایران هنوز واکنشی به گفته‌های تازه وزیر خارجه عربستان نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG