لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

زنگنه: موافق هر مذاکره‌ای با اعضای اوپک از جمله عربستان هستیم


وزیر نفت ایران ۲۰ بهمن ماه در جمع خبرنگاران گفته ایران آماده است در مورد شرایط فعلی در بازان جهانی نفت با هر یک از اعضای اوپک، از جمله عربستان سعودی، به مذاکره بنشیند.

ایران و عربستان هر دو عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، هستند. بهای نفت در حال حاضر به پایین‌ترین میزان طی سال‌های گذشته رسیده‌است که یکی از دلایل آن توافق نکردن اعضای اوپک برای کاهش تولید عنوان می‌شود.

همزمان روابط تهران و ریاض با دور تازه‌ای از تنش‌های شدید روبه‌رو شده است؛ تنش‌هایی که بر سر مسائل منطقه‌ای وجود داشت، در پی اعدام یک روحانی سرشناس شیعه در عربستان و حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران، به قطع روابط ریاض با ایران انجامید.

یک ماه پیش از گفته‌های تازه بیژن نامدار زنگنه در مورد آمادگی تهران برای مذاکره با عربستان بر سر وضعیت نفت، یک شرکت معتبر بین‌المللی مشاور در زمینه انرژی گفته بود تشدید تنش میان ایران و عربستان بهای جهانی نفت را بیشتر از گذشته کاهش خواهد داد.

روز سه‌شنبه خبرنگاران از وزیر نفت ایران پرسیده‌اند آیا کاهش بهای نفت اوپک «امری مدیریت شده است؟» آقای زنگنه در پاسخ گفته این را با قاطعیت نمی‌داند؛ «برخی می‌گویند ظاهرا این امر به دلایل اقتصادی است ولی برخی دیگر معتقدند بعضی کشورها قیمت نفت را پایین می‌آورند… در همین مورد مقاله‌ای معتبر نوشته شده که می‌گوید کشوری بهای نفت را پایین آورده برای آنکه به ایران ضربه بزند.»

زنگنه در ادامه افزوده است «کشورهایی که آن را پایین می‌آورند بیش از ما آسیب می‌بینند، چرا که ما به نخوردن و سختی عادت داریم.»

به گفته وزیر نفت ایران «در صورت وجود اراده سیاسی» بهای نفت ظرف یک ماه اصلاح‌شدنی است.

پایین بودن بهای نفت در سال جاری میلادی برای عربستان سعودی کسری بودجه‌ای معادل ۹۸ میلیارد دلار همراه داشته است. برخی تحلیل‌گران به رادیو فردا گفته‌اند این کسری بودجه می‌تواند کشورهایی مانند عربستان را با مشکلات داخلی روبه‌رو کند.

همین موضوع طی هفته‌های اخیر این احتمال را به وجود آورده که مقام‌ها در ریاض با خواست کشورهایی ماند ایران برای کاهش تولید و افزایش بهای نفت موافقت کنند.

به تازگی علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، با همتای خود از ونزوئلا برای ثبات بخشیدن به وضعیت بازار نفت گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی در سازمان اوپک می‌گوید در مذاکرات میان دو طرف مسئله کاهش تولید نفت مطرح نشده است: «موضوع ربطی به ونزوئلا ندارد. مسئله به ایران باز می‌گردد.»

این خبرگزاری به نقل از منابعی در اوپک گفته است در حال حاضر در گفته‌ها و عملکرد مقام‌های سعودی، نشانه‌ای از تمایل آن کشور برای کاهش تولید دیده نمی‌شود.

در کنار اینها فریدون خاوند، از تحلیل‌گران رادیو فردا، معتقد است عامل فروریزی بهای نفت، فراوانی این کالا در بازار است، بدون آنکه سازمان «اوپک» بتواند مانند گذشته، با کم کردن عرضه آن، بر این فرایند تاثیر بگذارد.

شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، «شانا»، هفته گذشته گزارش داده بود شش تولیدکننده نفت، از جمله ایران، عراق، روسیه و عمان خواستار دیداری میان صادرکنندگان نفت شده‌اند. با این همه عربستان هنوز به طور رسمی از انجام چنین دیداری حمایت نکرده است.

XS
SM
MD
LG