لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

رئیس‌ کل گمرک ایران: همه رویه‌های ما به سود قاچاقچی‌ است


قاچاقچیان کالا از عمان در راه ایران
قاچاقچیان کالا از عمان در راه ایران
رئیس کل گمرک ایران، در گفت‌وگویی با مجله تجارت فردا، با انتقاد از سقوط جایگاه گمرک ایران طی هشت سال گذشته و مقرراتی که طی دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد تصویب شده، گفته این موضوع تمام رویه‌های این سازمان را به سود قاچاقچیان کرده است.

مسعود کرباسیان، رئیس کل کل گمرک ایران، در گفت‌وگویی با مجله تجارت فردا گفته است جایگاه این سازمان طی هشت سال گذشته از «پنج گمرک برتر» به رتبه «۱۰۳ جهانی» سقوط کرده و این «چیزی شبیه فاجعه است».

آقای کرباسیان در این گفت‌وگو که ۲۸ دی‌ماه منتشر شده، گفته است وضعیت این سازمان «از نظر تسهیل تجارت مناسب نیست»، و گمرک ایران «دارای استراتژی کنترل مناسب نیست».

او افزوده است «یکی از آمارهایی که نشان می‌دهد وضعیت خوبی نداریم، زمان مورد نیاز برای واردات و صادرات است. در حال حاضر به طور متوسط، ۳۲ روز طول می‌کشد تا کالایی به کشور وارد شود».

رئیس ‌کل گمرک در بخشی از سخنان خود که برخی وب‌سایت‌های داخل ایران مانند خبرآن‌لاین آن را منتشر کرده‌اند، با مقایسه این وضعیت در کشورهای دیگر منطقه خاورمیانه می‌گوید تنها وضع عراق (۸۲ روز برای وارد کردن کالا) از ایران بدتر است. آنچه به گفته او از نظر «هزینه مورد نیاز» هم به همین منوال است.

او در مورد قاچاق کالا نیز با ارائه آماری در مورد اختلاف از نظر ارزش می‌گوید کالاهایی مانند برنج، تلفن همراه و سیگار با ۱۹، ۹۲ و ۷۴ درصد اختلاف ارزش روبه‌رو هستند. به گفته این مقام دولتی در سال گذشته خورشیدی ۲۵ میلیارد نخ سیگار، ۲.۲ میلیارد دلار لوازم آرایشی (در مقایسه با ۳ میلیارد واردات رسمی) و بیش از ۵ میلیون دستگاه تلفن همراه (از کل ۲۰ میلیون گوشی وارداتی) به صورت قاچاق به ایران آمده است.

آقای کرباسیان یکی از عوامل قاچاق در ایران را «سنگلاخی و صعب‌العبور بودن» راه‌های قانونی و طولانی بودن روند آن می‌داند. او در عین حال اضافه کرده است که «عوامل زیادی هستند که باعث می‌شود قاچاق کالا تشدید شود».

رئیس کل گمرک ایران در عین حال گفته است «همه رویه‌های ما به سود قاچاقچی‌ست».

او با انتقاد از دولت محمود احمدی‌نژاد اضافه کرده است که «مقرراتی که دولت قبل گذاشته شده بود منجر به این شد که کالا به جای اینکه از مسیر گمرک انجام شود از دیگر مسیرها به کشور وارد شود».

مسعود کرباسیان می‌گوید «در همه جای دنیا رویه‌ها را اصلاح می‌کنند تا شرایط بهتر شود، در ایران رویه‌ها روز‌به‌روز پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شود. قاچاقچی در دستگاه‌های بوروکراسی ما تحقیر نمی‌شود، بیمه نمی‌دهد،‌ پول ثبت سفارش نمی‌دهد، پول حقوق گمرکی و سود بازرگانی نمی‌دهد، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات علی‌الحساب نمی‌پردازد، استاندارد و آزمایشگاه لازم ندارد، او فقط باید پول ریسک‌اش را بدهد».

مجلس شورای اسلامی ایران سال گذشته اعلام کرده بود که میزان کالاهای قاچاق شده به این کشور معادل ۱۵ تا ۱۹ میلیارد دلار است ولی تنها «سه هزارم» این میزان از سوی دستگاه های مبارزه با قاچاق کالا «کشف می‌شود».

در همان زمان نیز هیئت تحقیق و تفحص مجلس در گزارش خود یکی از دلایل اصلی عدم اثربخشی مبارزه با قاچاق کالا را «ناکارآیی قوانین و مقررات فعلی» دانسته و تأکید کرده بود که این قوانین فرآیند مبارزه را عمدتا به سمت قاچاقچیان خرده پا سوق داده است.

از سوی دیگر در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد، او در سخنانی در تیر ماه سال ۱۳۹۰ که به سخنرانی «برادران قاچاقچی» شهره شد، از کسانی سخن گفت که «اسکله‌هایی خارج از کنترل گمرک» در اختیار دارند و دست به قاچاق گسترده کالا می‌زنند.

این موضوع واکنش محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه را همراه داشت که گفته بود «این بحثی انحرافی است که توسط افرادی که به نظر ما، ذینفع هستند، مطرح می‌شود.»

موضوع قاچاق کالا به ایران واکنش‌های مقام‌های خارجی را نیز سبب شده است؛ فروردین ماه سال گذشته گيدو وستروله، وزير خارجه پیشین آلمان، در عمان خواستار اقدام کشورها عليه قاچاق کالا به ايران شد و گفته بود تاثير تحريم‌ها بر ايران آغاز شده ولی قاچاق کالا به اين کشور، اين تاثيرگذاری را کاهش می‌دهد.

این گفته‌ها خود در زمانی مطرح می‌شدند که گزارش‌هایی از رونق گرفتن قاچاق کالا به ایران با تشدید تحریم‌های اقتصادی منتشر شده بود.
XS
SM
MD
LG