لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

تیم ملی هاکی سالنی ایران در میان ۴ تیم برتر جهان قرار گرفت


تیم ملی‌ هاکی داخل سالن ایران با راهیابی به جمع چهار تیم بر‌تر جام جهانی ۲۰۱۵ به میزبانی لایپزیک، در آلمان، شگفتی‌ساز این دوره از رقابت‎‌ها لقب گرفت.

ایران که در گروه نخست به مقام چهارم رسیده بود، ناگزیر در مرحله حذفی باید با تیم اول گروه ب روبه‌رو می‌شد. عنوان بر‌تر گروه ب را روسیه به خود اختصاص داد تا در برابر ایران بایستد. این مسابقه با نتیجه ۸ - ۵ به نفع هاکی بازان ایران به پایان رسید تا در عین ناباوری کار‌شناسان هاکی جهان، در بین چهار تیم بر‌تر قرار بگیرند.

تیم ملی ایران در نیمه نهایی با نتیجه ۷-۴ به اتریش باخت. این دو تیم در مرحله گروهی نیز با هم بازی کردند که در آن مسابقه اتریشی‌ها ۷-۲ برنده شدند. بیرانوند و بهلولی زننده دو گل ایران بودند.

بیرانوند دو گل هم به آلمان زد، گرچه نتیجه نهایی ۱۱-۳ به سود آلمان بود که میزبانی این دوره از رقابت‌ها را هم برعهده دارد.

ایران به عنوان تیم بر‌تر هاکی داخل سالن آسیا، در دیگر بازی خود از مرحله گروهی موفق شد استرالیا را ۸-۵ شکست دهد. مسعود بهلولی ۲ گل، محسن بهلولی، بهداد بیرانوند، عباس آرویی و نوید طاهری‌راد (۳ گل)، زنندگان گل ایران در این مسابقه بودند.

دیدار ایران در برابر جمهوری چک با تساوی ۳-۳ به پایان رسید. بیرانوند و محمد اثنی‌عشری زننده دو گل ایران بودند اما حساس‌ترین گل را حمید نورانیان در آخرین دقیقه به ثمر رساند تا بازی مساوی شود. گلی که اگر به ثمر نمی‌رسید، جمهوری چک به جای ایران راهی دور بعد می‌شد.

آخرین بازی ایران در مرحله گروهی مقابل سوئد برگزار شد. دیداری پر گل و جذاب که با برتری ۱۰ بر ۸ نماینده شمال اروپا به پایان رسید. یوهان بیورکمن به تنهایی پنج گل وارد دروازه ایران کرد. اما بهداد بیرانوند هم خوش درخشید و چهار گل به سوئدی‌ها زد. اثنی‌عشری دو بار، محسن بهلولی و نورانیان نیز هر کدام یک بار موفق به گلزنی شدند.

هر چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی از گروه اول بودند و تمام تیم‎های گروه دوم، در مرحله حذفی مغلوب رقبای خود شدند. هلند و اتریش، برای کسب مدال طلا مبارزه خواهند کرد و بازیکنان ایران هم برای ایستادن روی سکوی سوم، مجدداٌ در برابر آلمان صف آرایی می‌کنند.

بخش‌هایی از بازی ایران و روسیه

هاکی در ایران

فدراسیون هاکی ایران سال ۱۳۵۱ و به دلیل میزبانی بازی‌های آسیایی تاسیس شد. زیرا ایران اجازه نداشت بدون برخورداری از فدراسیون، تیمش را در مسابقات این رشته شرکت دهد.

اولین تیم زیر نظر خداداد جاماسپیان تمریناتش را آغاز کرد. نخستین مسابقه نیز بین تیم ملی و تیم اتباع خارجی مقیم تهران در سالن هفتم تیر فعلی برگزار شد. ۱۸ نفر از اتباع کشورهای هلند، آلمان، هندوستان و پاکستان. مجله کیهان ورزشی در شرح عکس این مسابقه نوشت: برای ثبت در تاریخ ورزش.

محمد اثنی‌عشری، مسعود و محسن بهلولی، نوید طاهری‌راد، امیر اروئی و حمید نورانیان از جمله بازیکنان ایران در جام جهانی ۲۰۱۵ هاکی داخل سالن هستند که در تیم ملی هاکی روی چمن ایران هم عضویت دارند. ایران عنوان قهرمانی داخل سالن آسیا را در اختیار دارد اما روی چمن، بهترین عنوانش قهرمانی در غرب آسیاست.

پاکستان، هند و کره جنوبی در هاکی روی چمن آسیا بهترین‌ها به شمار می‌روند، اما رقابت‌های نوپای هاکی داخل سالن آسیا، تاکنون چهار دوره به انجام رسیده و هر چهار مرتبه نیز ایران روی سکوی نخست ایستاده است.

وضعیتی تقریباً مشابه فوتبال که ایران برخلاف چمن، مدت‌ها در داخل سالن، قدرت بی‌رقیب آسیا بود.

پیش از اعزام به جام جهانی هاکی داخل سالن، اسفندیار صفایی سرمربی این تیم به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «قرعه سختی نصیب تیم ملی شده. آلمان قهرمانی دوره قبلی است. اتریش و جمهوری چک هم به ترتیب سوم و پنجم شده‌اند.»

تیم ملی ایران اردوی تدارکاتی‌اش را در مهدی‌شهر برپا کرد و سپس در جام جهانی کوچک به میزبانی روسیه حضور یافت و به عنوان قهرمانی دست یافت.

XS
SM
MD
LG