لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

مربیان تیم‌های ملی، جوایز وزیر ورزش را پس می‌دهند


بیش از ۶۰ درصد مدال‌های طلای کاروان ورزش ایران را سه رشته کشتی، تکواندو و کاراته کسب کردند
بیش از ۶۰ درصد مدال‌های طلای کاروان ورزش ایران را سه رشته کشتی، تکواندو و کاراته کسب کردند

جمعی از مربیان تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو و کاراته که نتایجی درخشان در بازی‌های آسیایی اینچئون، کره جنوبی، به جا گذاشتند، نامه‌ای مشترک خطاب به وزیر ورزش نوشته و در مورد میزان جوایز بازی‌های آسیایی اعتراض کردند.

مراسم تجلیل از ورزشکاران، در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، لوح سپاس و پاداش مدال‌آوران را به روسای فدراسیون‌ها و ورزشکاران اهدا کرد.

۱۷۷ مدال‌آور بازی‌های آسیایی اینچئون دربخش انفرادی و تیمی، همچنین ۲۱۷ مدال‌آور پاراآسیایی، پاداش خود را به صورت حواله نقدی دریافت کردند. پیشتر معاون فرهنگی وزارت ورزش اعلام کرده بود به نفرات اول تا سوم این دوره از بازی‌ها به ترتیب ۱۵۰، ۷۵ و ۴۰ سکه طلا اهدا خواهد شد.

کاروان ورزش ایران در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی با کسب ۲۱ مدال طلا، ۱۸ نقره و ۱۷ برنز بعد از چین، کره جنوبی، ژاپن و قزاقستان در جایگاه پنجم ایستاد.

بیش از ۶۰ درصد مدال‌های طلای کاروان ورزش ایران را سه رشته کشتی، تکواندو و کاراته کسب کردند. غیر از این سه رشته، هیچ ورزش دیگری موفق به کسب بیش از یک مدال طلا برای ایران نشد.

در این نامه آمده است: «در اعتراض به آیین تجلیل از کاروان اعزامی به بازی‌های آسیایی، از دریافت جوایز امتناع می‌کنیم. توقع و انتظار، فرا‌تر از آن ‌بود که با توجیه کمبود اعتبارات، موجبات دلسردی و بعضاً شرمساری این عزیزان فراهم گردد که قطعا تبعات منفی این کم‌لطفی، نتایج مسابقات بعدی است.»

طبق تصمیم دولت، پاداش تخصیص یافته به مربیانی که تیم‌هایشان در بازی‌های آسیایی درخشیدند، یک هشتم جایگاه شاگردانشان است.

این مربیان در نامه خود تاکید کرده‌اند که بدون چشمداشت مالی و با امکانات حداقلی مشغول فعالیت بوده‌اند اما مراسم تجلیل «به شکل تاسف‌انگیز» صورت پذیرفته است.

۱۶ نفر از کادر فنی زنان و مردان که این نامه را امضا کرده‌اند، نوشته‌اند: «خواستار تکریم خدمات مربیان تیم‌های ملی، متناسب باشان آن‌ها هستیم تا کورسوی امید این قشر زحمتکش به یاس مبدل نگردد.»

احد پازاج، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، یکی از امضا‌ءکنندگان این نامه است. او با انتقاد از عملکرد وزارت ورزش و جوانان می‌گوید: شاید بسیاری از مربیان به این پول نیازی نداشته باشند، اما اعتراض ما به این موضوع است که جایگاه آن‌ها دیده نشده وشان و منزلتشان در نظر گرفته نشده است.

قهرمان سابق آسیا بدون نام بردن از محمود گودرزی به خبرگزاری فارس گفت: دوستانی که ادعا می‌کنند دانشگاهی هستند، درک پایینی نسبت به این قضیه دارند. آن‌ها که خودشان را معلم می‌دانند، اگر در دانشگاه چنین رفتاری با آن‌ها شود آیا تحمل می‌کنند؟

پازاج افزوده است «با این اوضاع، مربیان دیگر انگیزه‌ای ندارند. تلاش می‌کنیم حواشی را جمع کنیم، اما خودشان حاشیه درست می‌کنند.»

پنج ماه قبل و در آستانه مسابقات جهانی، وزیر ورزش که در اردوی تیم ملی حاضر شده بود، با واکنش کشتی‌گیرانی مواجه شد که می‌گفتند ۱۵ ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند.

وزیر ورزش بعد از شنیدن صحبت‌هایشان گفت پولی در خزانه وزارت ورزش موجود نیست. امید نوروزی قهرمان المپیک لندن هم پاسخ داد: پس برای چه به اردو آمده‌اید؟

وزیر ورزش هم با ناراحتی، محل تمرین کشتی‌گیران را ترک کرد. حالا احد پازاج با یادآوری آن ماجرا می‌گوید: «دوستان یک دقیقه به اردوی تیم ملی آمدند و با کشتی‌گیران درگیر شدند. حتی نتوانستند یک دقیقه تحمل کنند، در حالی که ما مربیان ۲۴ ساعته با ورزشکاران در اردو در ارتباطیم.»

XS
SM
MD
LG