لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

سوریه کمک اعتباری یک میلیارد دلاری ایران را رسما پذیرفت


بشار اسد رئیس‌جمهوری دولت مرکزی سوریه که نیروهای او کنترل بخشی از کشور را در دست درند
بشار اسد رئیس‌جمهوری دولت مرکزی سوریه که نیروهای او کنترل بخشی از کشور را در دست درند

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، دمشق کمک اعتباری یک میلیارد دلاری ایران را، رسما پذیرفته و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز قانون مربوط به آن را تصویب کرده است.

این خبر در ۱۷ تیر ماه منتشر شده و اشاره به کمکی دارد که توافق‌های اولیه آن در اردیبهشت ماه سال جاری انجام شده بود.

در میانه اردیبهشت‌ماه، رئیس بانک مرکزی سوریه،به خبرگزاری بلومبرگ گفته بود که این دومین خط اعتباری ایران برای کمک به اقتصاد سوریه از سال ۲۰۱۳ خواهد بود.

این کمک از طریق بانک توسعه صادرات ایران ارائه می‌شود.

کمک اعتباری پیشین تهران به حکومت مرکزی در دمشق، در ژوئیه سال ۲۰۱۳ میلادی، مبلغی ۳.۶ میلیارد دلاری را در بر می‌گرفت.

تهران، از مهم‌ترین متحدان دولت در دمشق است و کمک‌هایش به آن نیز در میانه جنگ داخلی سوریه، در حالی انجام می‌شود که حکومت مرکزی کنترل بخش‌هایی از سوریه، از جمله پایتخت، را در دست دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز مقام‌های بانکی می‌گویند کمک اعتباری پیشین ایران بیشتر صرف واردات نفت به آن کشور شده است.

در بهار گذشته، زمانی که خبر توافق اولیه برای ارائه اعتبار یک‌ میلیارد دلاری منتشر شده بود، دیدارهایی میان مقام‌های ارشد دو کشور نیز انجام شده بود؛ از جمله سفر وزیر دفاع سوریه به تهران در هشتم اردیبهشت ماه که به دیدار با همتای او و دیگر مقام‌های ارشد نظامی ایران انجامید.

اقتصاد سوریه طی سال‌های گذشته و با ادامه جنگ داخلی آن کشور، با مشکلات گسترده‌ای روبه‌رو شده است. به گزارش رویترز از جمله این معظلات تخلیه ذخایر ارزی‌ست که تا پیش از بحران بین ۱۶ تا ۱۸ میلیارد دلار ارزیابی می‌شد. در عین حال دمشق تا پیش از جنگ داخلی، سالانه ۲.۵ میلیارد دلار از صادرات نفت خود به دست می‌آورد.

تهران خود در حال حاضر با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو است که ناشی از برنامه اتمی ایران است و به کاهش صادرات نفت کشور و دسترسی به درآمدهای ناشی از آن انجامیده است.

ایران و شش قدرت جهانی در واپسین مراحل از گفت‌وگوهایی هستند که هدف از آنها برون‌رفت از تحریم‌ها در مقابل راستی‌آزمایی بادوام هویت صلح‌آمیز برنامه اتمی‌ست.

XS
SM
MD
LG