لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

دیدار یک هیئت ایرانی با بشار اسد در دمشق


بشار اسد و رستم قاسمی
بشار اسد و رستم قاسمی

یک هیئت ایرانی، به ریاست رستم قاسمی، وزیر پیشین و مشاور فعلی دولت، در دمشق، با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دیدار کرده است.

رسانه‌های دولتی دو کشور هدف از این دیدار را «توسعه همکاری‌های اقتصادی با هدف تقویت روابط» عنوان کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ۱۶ دی ماه، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه، از قول رستم قاسمی آورده است که «ایران در کنار ملت سوریه در جنگی که بر این کشور تحمیل شده است، می‌ایستد.»

جنگ داخلی سوریه که به چهارمین سال خود نزدیک می‌شود در پی سرکوبی اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز علیه دولت بشار اسد، آغاز شد. این جنگ در حالی‌که تلاش‌های بین‌الملل برای پایان دادن به آن نتیجه نداشته است، تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره و پناهجو برجای گذاشته است.

تهران و مسکو از حامیان دولت مرکزی دمشق به شمار می‌روند؛ در حالی‌که عمده کشورهای عربی، ترکیه و بسیاری از کشورهای غربی از مخالفان بشار اسد هستند.

رستم قاسمی، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران ایران، وزیر نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد و مشاور معاون اول و مشاور وزیر دفاع دولت حسن روحانی و رئیس «کمیته توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه» است.

به گفته خبرگزاری رسمی سوریه، «سانا»، بشار اسد در این دیدار بر لزوم «آمیخته شدن دیدگاه‌های اقتصادی با دیدگاه‌های سیاسی و راهبردی بین دو کشور» تاکید کرده است. او خواستار «آسان شدن روش‌ها و فائق آمدن بر موانعی شده است که در برابر توسعه اقتصادی ایران و سوریه» وجود دارد.

خبرگزاری ایرنا نیز می‌گوید در دیدار میان هیئت ایران و رئیس‌جمهوری سوریه، گفت‌وگوهایی در مورد «تلاش‌های صورت گرفته برای تقویت و تحکیم روابط اقتصادی ایران و سوریه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های حیاتی متناسب با منافع دو کشور» انجام شده است.

ایرنا از قول خبرگزاری «سانا» می‌گوید هدف اصلی گفت‌وگوها در خصوص «نفت و گاز، منابع معدنی، صنعت، حمل و نقل، مواد غذایی و دارو و تجهیزات پزشکی» است.

به تازگی خبرگزاری رویترز از قول چند مقام بانکی و اقتصادی سوریه گزارش داده است که دمشق نگران اثرات منفی کاهش بهای نفت، بر تداوم حمایت‌های مالی تهران از دولت آن است. [جزئیات بیشتری بخوانید]

وائل الحلقی، نخست‌وزیر سوریه، نیز دیداری در آذر ماه از ایران داشته که به گزارش رویترز و به نقل از «سانا»، هدف از آن اطمینان یافتن از ادامه حمایت تهران از بشار اسد، به ویژه تدام ارسال محصولات نفتی به سوریه بوده است.

آقای الحلقی و آقای قاسمی نیز روز دوشنبه دیدار کرده‌اند که به گزارش ایرنا، مقام ایرانی «بر تمایل دولت ایران برای گسترش همکاری‌ها با سوریه و حمایت از مقاومت آن در مقابله محاصره اقتصادی تحمیلی تاکید کرده است».

هر دو کشور ایران و سوریه تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارند؛ بخشی از تحریم‌های بین‌المللی و نیز تحریم‌های یک‌جانبه اروپا و آمریکا علیه ایران، ناشی از برنامه اتمی آن و بخشی از تحریم‌ها به دلیل حمایت تهران از حکومت سوریه در جنگ داخلی آن کشور است.

XS
SM
MD
LG