لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

ایران می‌گوید از «تانک بومی کرار» رونمایی کرده‌است


یکی از تصاویر منتشرشده از تانک کرار
یکی از تصاویر منتشرشده از تانک کرار

بنا بر گزارش‌ها از ایران، در مراسمی با حضور حسین دهقان، وزیر دفاع دولت حسن روحانی، از تانک کرار که به گفته تهران «کلیه مراحل طراحی و ساخت» آن داخل کشور انجام شده، رونمایی شده‌است.

خبرگزاری تسنیم صبح ۲۲ اسفند ماه گزارش داده است که هم‌زمان با رونمایی از این تانک، «خط تولید آن در صنایع زرهی بنی‌هاشم درود افتتاح شده‌است». به گفته خبرگزاری دولتی ایرنا، این «نخستین» تانک پیشرفته «ساخت داخل کشور» است.

ایران می‌گوید «تمامی مراحل طراحی و ساخت» این خودروری زرهی در «صنایع بنی‌هاشم درود»، شرکتی وابسته به سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع ایران، انجام شده‌است.

خبرگزاری تسنیم می‌گوید این تانک به «رایانه بالستیک»، «حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضد زره»، «فاصله‌یاب لیزری» و یا «سامانه کنترل آتش الکترواپتیک» مجهز است. توضیح بیشتری در مورد جزئیات این قابلیت‌ها، برای نمونه در مورد «حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضد زره» داده نشده‌است.

پیش از این در بهمن ماه ۱۳۹۴، آقای دهقان، وزیر دفاع ایران، در مورد «کرار» گفته بود «یکی از پیشرفته‌ترین تانک‌های جهان است که صددرصد بومی است و حتی در برخی موارد بر‌تر از تانک تی-۹۰ روسیه است».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

در تابستان گذشته نشریه «نشنال‌اینترست»، گفته بود به‌نظر می‌رسد تانک کرار شباهت‌های زیادی به تانک روسی تی-۹۰ دارد.

تانک تی-۹۰ ام‌اس روسیه در کنار شماری از تولیدات قدرت‌های نظامی پیشرفته مانند، تانک لئوپارد آلمان، چلنجر بریتانیا، آبرامز ام۱ای۲ آمریکا و یا بلک‌پنتر کره جنوبی، از بهترین تانک‌های موجود در جهان به شمار می‌رود.

احمدرضا پوردستان، فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش در اسفند ماه همان سال از «مقدمات خرید تانک تی-۹۰ از کشور روسیه» سخن گفته بود. در حالی‌که بهمن‌ماه همان سال وب‌سایت «مشرق‌نیوز» از آقای پوردستان نقل کرده بود که ایران از خرید تی-۹۰ منصرف شده‌است.

ایران، در ۲۵ فروردین ماه نیز از تانکی به نام تیام که در مورد آن نیز گفته شده به‌طور کامل ساخت صنایع تسلیحاتی داخل کشور است، رونمایی کرد.

تانک دیگری که در ایران رونمایی شده نیز «سبلان» است که در فروردین ماه ۱۳۹۳ نمایش داده شد و گفته می‌شود نوع تکامل‌‌یافته ام-۴۷ آمریکا، و مجهز به توپ ۱۰۵ میلیمتری‌ست. تانک‌های مبارز، ذوالفقار، سفیر و یا صمصام از دیگر تانک‌هایی هستند که بنا بر برآوردها، از روی مدل‌های خارجی بهینه‌سازی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG