لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

عراقچی: مذاکرات با آمریکا مفید بوده است


عباس عراقچی، از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران در مورد برنامه اتمی، که طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه با مقام‌های آمریکایی در ژنو مذاکره کرده است، گفت‌وگوها را «مفید» توصیف و ابراز امیدواری کرده است که به حل اختلاف‌ها کمک کند.

معاون وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگویی با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، ۱۴ شهریور ماه گفته است این مذاکرات مفید بوده و «امیدواریم به حل اختلافات کمک کند».

آقای عراقچی در عین حال افزوده است که هنوز تا حل مسائل فاصله وجود دارد.

او در عین حال ابراز امیدواری کرده است که تا ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور ماه) پیشرفت‌هایی به دست آید.

آقای عراقچی در آغاز مذاکرات ژنو با گفتن این موضوع که «هنوز با طرف مذاکره‌کننده خودمان اختلافات عمیقی داریم»، شمار سانتریفیوژها و موضوع تحریم‌ها را از جمله موارد اختلاف میان طرف‌ها عنوان کرده بود.

ایران و طرف‌های گفت‌وگو در مورد برنامه اتمی این کشور در گروه ۵+۱، تازه‌ترین دور از مذاکرات خود را از ۲۷ شهریور در نیویورک از سر می‌گیرند.

این مذاکرات نخستین دور از گفت‌وگوها پس از تمدید توافق‌نامه ژنو برای مدت چهار ماه است و هدف نهایی آن رسیدن به توافقی جامع تا سوم آذر ماه پیش رو است.

مقام‌های ایران و آمریکا در این مدت مذاکراتی دو طرفه داشته‌اند که تازه‌ترین آنها در ژنو از ۱۳ شهریور آغاز شد.

عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزارت خارجه ایران، ویلیام برنز قائم‌مقام و وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا همراه برخی دیگر مقام‌های دو کشور در این مذاکرات شرکت داشته‌اند.

حمید بعیدی‌نژاد نیز ریاست هیئت کارشناسان ایرانی را بر عهده داشته است.

خبرگزاری ایرنا می‌گوید قرار است بیستم شهریور ماه مذاکراتی دو جانبه میان ایران و سه کشور اروپایی گروه ۵+۱، فرانسه، بریتانیا و آلمان، در وین صورت گیرد.

مذاکرات پیش رو در نیویورک تنها چند هفته پیش از پایان توافق موقت صورت می‌گیرد.

گفت‌وگوهای ایران و کشورهای آمریکا، چین، روسیه، آلمان، فرانسه و بریتانیا همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل انجام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG