لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

پزشک ایرانی‌تباری که به تنهایی به کمک مجروحان سن‌برناردینو رفت


تصویر قربانیان تیراندازی. یک زن ایرانی‌تبار (عکس اول از راست، پایین) نیز در میان قربانیان بود.
تصویر قربانیان تیراندازی. یک زن ایرانی‌تبار (عکس اول از راست، پایین) نیز در میان قربانیان بود.

در حالیکه حمله تروریستی به یک مرکز بهزیستی در شهر سن‌برناردینو در جنوب ایالت کالیفرنیا در آمریکا باعث ایجاد موج جدیدی از اسلام‌هراسی و خاورمیانه‌هراسی در میان سیاستمدران جمهوری‌خواه این کشور شده است، تیم ويژه پلیس این شهر مدیون کمک‌های یک پزشک ایرانی‌تبار است که در در صحنه تیراندازی حضور داشت و به مصدومان تیراندازی کمک کرد.

دکتر مایکل نیکی، پزشک امور اضطراری که در مرکز پزشکی «اروهد» در شهر کولتون، در نزدیکی لوس‌آنجلس مشغول به کار است، متخصص درمان زخم‌هایی است که در شرایط ویژه جنگی به‌وجود می آیند.

میزان صدمات تیراندازی‌هایی که با اسلحه‌های جنگی انجام می‌شوند، بسیار شدیدتر از اسلحه‌های معمولی است. بنابراین تخصصی ورای مهارت در مهار زخم‌های ناشی از گلوله‌های اسلحه‌های دستی برای حفظ جان مصدومانِ حوادثی از این دست مورد نیاز است. دکتر مایکل نیکی از معدود پزشکانی است که برای درمان اینگونه زخم‌ها مهارت دارد.

او که برای مداوای اعضای زخمی تیم مخصوص پلیس وارد صحنه تیراندازی شده بود در کنفرانسی که روز دوشنبه برگزار شد گفت «آنها (پلیس‌ها)‌ برای (حفظ جان من) جلوی گلوله می‌روند و من این گلوله‌ها را از بدن آنها بیرون می‌کشم.» او افزود که «برایم افتخاری است که در این کشور پزشک هستم.»

با آنکه اعضای تیم مخصوص پلیس برای انجام کمک‌های اولیه نجات زخمی و مجروح شدگان حوادث تیراندازی آموزش دیده‌اند، اما در حوادثی مثل حادثه پاریس یا حادثه سن برناردینو، مهاجمان به اسلحه‌های جنگی مجهز هستند و کمک‌های اولیه برای نجات جان مجروحان کافی نیست.

در روز حادثه، دکتر نیکی به محض شنیدن خبر تیراندازی، با وسیله نقلیه شخصی خویش که حاوی لوازم تاکتیکی مخصوص بود، به محل حادثه می‌رود. وقتی او به مرکز بهزیستی می‌رسد، هنوز تیراندازی بین سید رضوان فاروق و تشفین مالک (زن و شوهر عامل تیراندازی) و پلیس تمام نشده بود.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، دکتر نیکی خبر تیراندازی را از رادیو می‌شنود و حتی قبل از نیروی ويژه پلیس به مکان حادثه می‌‌رسد. او بلافاصله لباس ویژه و جلیقه مخصوص را می‌پوشد و برای کمک به مصدومان وارد مرکز می‌شود.

او،‌ با اسلحه‌ای در دست، به تیم پلیس می‌پیوندد و در عملیات نجات گروگان‌ها کمک می‌کند. او از معدود کسانی بود که اجازه نزدیک شدن به مکان وقوع حادثه را داشت.

شبکه خبری فاکس می‌گوید او عضو نیروهای ویژه پلیس «اینلند ولی» نیز هست.

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، اعلام کرده است، که تیراندازی روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه در کالیفرنیا که ۱۴ کشته برجای گذاشت را یک «اقدام تروریستی» می‌داند.

XS
SM
MD
LG