لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

«داعش» در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۳۰۰ غیرنظامی عراقی را اعدام کرده‌است


تازه‌ترین آمار یک وب‌سایت ناظر بر درگیری‌های عراق نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی ۱۶ هزار و ۳۶۱ غیرنظامی در خشونت‌های آن کشور جان خود را از دست داده‌اند.

از میان کشته‌شدگان تقریبا نیمی از آن‌ها اعدام شده‌اند؛ از این میان ۶۳۶۳ نفر به دست گروه موسوم به «حکومت اسلامی» اعدام شده‌اند. بیش از ۲۰۰ نفر از قربانیان اعدام‌ها کودکان بودند.

آمار کل کشته‌شدگان کم‌تر از دو سال گذشته است، اما همچنان بیانگر وضعیتی به‌مراتب بدتر از سال ۲۰۱۳ میلادی‌ست.

از سال ۲۰۱۴ میلادی، گروه موسوم به «حکومت اسلامی» دست به پیشروی‌های گسترده‌ای در عراق زد که نتیجه آن همچنان دامن‌گیر این کشور است. در حال حاضر ارتش عراق، پیش‌مرگه‌های کـُرد و شبه‌نظامیان متحد آن‌ها در حال نبرد با داعش در موصل، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای عراق هستند.

اما خشونت‌ها، به‌ویژه حملات انتحاری و بمب‌گذاری‌ها در مناطق و مراکز مسکونی و غیرنظامی ادامه دارد؛ در یکی از تازه‌ترین نمونه از این دست‌ حملات، انفجار در بغداد، در جریان مراسم سال نوی میلادی، ۲۷ کشته برجای گذاشت.

خشونت‌ها در عراق، البته به چند سال گذشته محدود نمی‌شود و در پی حمله ائتلاف به رهبری آمریکا علیه حکومت صدام حسین، ادامه داشته‌است.

وب‌سایت ناظر «ایراک بادی کونت» که هر ساله شماری از قربانیان غیرنظامی را ارائه می‌کند، پیش‌تر در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴، شمار کشته‌شدگان را به‌ترتیب بیش از ۱۷۵۰۰ و ۲۰ هزار نفر عنوان کرده‌بود. اما این رقم در سال ۲۰۱۳ میلادی -قبل از پیش‌روی‌های داعش- به‌طور محسوسی کم‌تر بود و بین ۴ تا ۵ هزار قربانی را در برمی‌گرفت.

به گفته این وب‌سایت ناظر، در سال گذشته میلادی، به‌طور میانگین، ۱۳۰۰ غیرنطامی در هر ماه جان خود را به دلیل خشونت‌ها از دست دادند. زنان و کودکان، هر یک، ۱۰ درصد کشته‌شدگان را تشکیل می‌دهند.

آمار در عین حال نشان می‌دهد که خشونت‌ها در سراسر این کشور، به شکل برابری رخ نداده‌است. شمار قربانیان به‌شکل چشم‌گیری در موصل و مناطق اطراف آن بالاست. استان نینوا، جایی که موصل مرکز آن است، تقریبا نیمی از کل قربانیان را در بر می‌گیرد. در بغداد بیش از ۳۷۰۰ نفر و در استان انبار بیش از ۱۷۰۰ نفر کشته شده‌اند.

در عین حال به گفته این وب‌سایت نزدیک به دو هزار غیرنظامی نیز در «حملات هوایی ائتلاف ضد داعش» کشته شده‌اند. برخی از این حملات و اتهام‌های واردشده، چه در عراق چه در همسایگی آن در سوریه، از سوی آمریکا هدف تحقیق و بازرسی قرار گرفته‌است. در مواردی نیز ارتش آمریکا پذیرفته‌است که قربانیان غیرنظامی در حملات هوایی ائتلاف کشته شده‌اند. برای نمونه در اردیبهشت ماه گذشته که ارتش ایالات متحده کشته‌شدن ۲۰ غیرنظامی را طی پنج ماه پذیرفت.

گروه موسوم به حکومت اسلامی، مسئول کشته‌شدن دو سوم غیرنظامیان در سال ۲۰۱۶ بوده است. عمده قربانیان، اعدام شده‌اند و در واقع هدف حملات انتحاری و بمب‌گذاری قرار نگرفته‌اند. از این میان، این گروه مسئول اعدام ده‌ها کودک بوده‌است.

ارتش عراق و شبه‌نظامیان حامی دولت نیز در کشته‌شدن غیرنظامیان مسئول معرفی شده‌اند. به گفته ناظران هزاران غیرنظامی در جریان درگیری‌ها و حواشی درگیری‌ها میان داعش، و نیروهای دولتی و شبه‌نطامیان متحد آن‌ها، به‌ویژه در موصل و استان انبار، کشته شده‌اند.

آمار کشته‌شدگان غیرنظامی ده‌ها نفر از شهروندان ایران، افغانستان و پاکستان را نیز در بر می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG