لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

پارلمان عراق در آستانه عملیات موصل به برکناری وزیر دفاع رای داد


خالد عبیدی
خالد عبیدی

در حالی‌که نیروهای مسلح عراق آماده عملیات برای بازپس‌گیری موصل از تصرف «حکومت اسلامی» می‌شوند، پارلمان عراق به دلیل «فساد»، رای به برکنار خالد عبیدی، وزیر دفاع آن کشور داده‌است.

منتقدان آقای عبیدی، نهاد تحت مدیریت او را متهم به «فساد گسترده» در خریدهای نظامی و مصرف بودجه وزارت دفاع کرده‌اند. ۱۴۲ رای به برکناری در برابر ۱۰۲ رای اعتماد، نتیجه جلسه پارلمانی روز چهارم شهریور ماه بود.

خالد عبیدی، از وزیران سنی‌مذهب دولت حیدر عبادی، اتهام‌های وارد شده را رد کرده و گفته «با تمام قوا» تلاش کرده علیه فساد مبارزه کند. او در عین حال رئیس مجلس را مسئول برکناری‌ خود توصیف کرده و می‌گوید به دلیل خودداری از خواسته‌ها در مورد برخی قراردادها است که استیضاح می‌شود.

در هر صورت اما این برکنار درحالی رخ می‌دهد که ارتش و نیروهای مسلح وابسته به دولت مرکزی عراق، خود را برای انجام عملیات مهم بازپس‌گیری موصل آماده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای عراق که در تصرف گروه «حکومت اسلامی» است و به عنوان مرکز این گروه افراطی در عراق شناخته می‌شود.

پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید روابط «فوق‌العاده کاری میان وزارت دفاع عراق» و آمریکا به قوت خود باقی خواهد ماند و ادامه پیداد خواهد کرد.

جان دوریان، سخنگوی ائتلاف عملیات به رهبری آمریکا علیه «داعش» نیز در حساب کاربری‌اش در توئیتر گفته این یک مسئله داخلی عراق است و ائتلاف همچنان بر کارزاری که هدف آن آزادسازی کشور است، متمرکز خواهد ماند.

با این همه نگرانی‌ها و پرسش‌هایی نیز در مورد تغییرات اخیر مطرح شده‌است. «انیستیتو مطالعات جنگ» در وب‌سایت خود می‌گوید «تلاش آمریکا برای نگه‌داشتن عبیدی در وزارت دفاع موفق نبود، و این نشان دهنده محددیت‌هایی‌ست که واشینگتن از منظر نفوذ دیپلماتیک بر فضای سیاسی عراق با آن‌ها روبه‌رو است».

از سوی دیگر، برت مک‌گرک، نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش، نیز مانند سخنگوی ائتلاف این وقایع را «امور داخلی عراق» توصیف کرده‌است. به گزارش رویترز او گفته ائتلاف همچنان، متعهد به حمایت از نیروهای امنیتی عراق، باقی می‌ماند.

زمان دقیق عملیات برای بازپس‌گیری موصل مشخص نشده، اما مقام‌های عراقی می‌گویند زودتر از ماه آینده میلادی نخواهد بود. هرچند ممکن است در ماه آینده نیز آغاز نشود.

XS
SM
MD
LG