لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

افزایش شمار قربانیان انفجار کراده؛ «خودروی انفجاری از دیاله آمده بود»


محله کراده ساعاتی پس از انفجار
محله کراده ساعاتی پس از انفجار

شمار قربانیان یکی از بدترین حملات تروریستی سال‌های گذشته در عراق، به ۲۵۰ نفر رسیده است.

در ادامه اعتراض‌ها به وضعیت امنیتی پایتخت، وزیر کشور عراق از مقام خود کناره گرفته است. او در عین حال گفته خودروی‌بمب‌گذاری‌شده در محله کراده، از دیاله، استانی هم‌مرز با ایران، آمده بود.

محمد غبان، وزیر کشور عراق، ۱۵ تیر ماه در یک کنفرانس خبری، از کناره‌گیری خود سخن گفت و قرار شده یکی از معاونان او فعلا مسئولیت‌ها را برعهده گیرد.

البته این کناره‌گیری در صورت پذیرفته‌شدن از سوی نخست‌وزیر عراق است که رسمیت پیدا می‌کند.

در عین حال گزارش‌های تازه نشان می‌دهد که شمار قربانیان انفجار در محله کراده در بامداد شنبه گذشته به ۲۵۰ نفر رسیده‌است.

انفجار کراده، مرگبارترین حمله تروریستی منفرد با استفاده از خودروی بمب‌گذاری‌شده در عراق، از زمان سقوط صدام حسین، یعنی طی ۱۳ سال گذشته است.

گروه موسوم به حکومت اسلامی مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. این گروه در سال ۲۰۱۴ دست به پیشروی‌های عمده‌ای در عراق و نیز سوریه زد. داعش در حال حاضر از فلوجه عقب رانده شده و نیروهای امینتی عراق خود را برای حمله به موصل مهم‌ترین شهر در تصرف آن، در عراق، آماده می‌کنند.

وزیر کشور عراق می‌گوید خودروی بمب‌گذاری‌شده از استان شرقی دیاله آمده است. او تقصیرها را متوجه «فقدان» تبادل اطلاعات بین گروه‌ها و سازمان‌های امنیتی مسئول در بغداد کرده‌است. استان دیاله در مرز این کشور با ایران در مجاورت کرمانشاه و ایلام است.

مقام‌های نظامی ایران نیز پیشتر در مورد حضور و نفوذ «حکومت اسلامی» در این منطقه هشدار داده بودند.

آقای غبان ماه پیش در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته بود نیروهای امنیتی‌ای که خارج از کنترل او هستند، از جمله سازمان‌های ضدتروریستی و دو سازمان زیر مجموعه وزارت دفاع، اقداماتی موازی با اقدامات اطلاعاتی وزارت کشور انجام می‌دهند.

XS
SM
MD
LG