لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

مقام ارشد سازمان ملل: پاکسازی سوریه و عراق از مواد منفجره نیم‌قرن طول می‌کشد


در این تصویر از فوریه سال جاری میلادی یک مین‌روب ارتش روسیه در حال پاکسازی منطقه‌ای در اطراف حلب است. این تصویر را وزارت دفاع روسیه منتشر کرده و دخل و تصرفی در آن نشده‌است.
در این تصویر از فوریه سال جاری میلادی یک مین‌روب ارتش روسیه در حال پاکسازی منطقه‌ای در اطراف حلب است. این تصویر را وزارت دفاع روسیه منتشر کرده و دخل و تصرفی در آن نشده‌است.

مدیر نهاد ضد مـین سازمان ملل می‌گوید پاکسازی کشورهای عراق و سوریه از مـین و مواد منفجره باقی‌مانده، در صورتی‌که زمانی آرامش در این کشورها برقرار شود، به ۴۰ تا ۵۰ سال زمان، کار سخت و میلیاردها دلار بودجه نیاز دارد.

اگنس مارچلو، مدیر «خدمات پاکسازی مـین» در سازمان ملل متحد، ۱۵ فرودین ماه، آینده‌ای نه چندان خوشبینانه ترسیم کرده‌است؛ که عملی شدن همان هم در حال حاضر، که عراق و سوریه درگیر جنگ داخلی، نبرد با گروه «حکومت اسلامی»، بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی هستند، چندان ممکن به‌نظر نمی‌رسد.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

خانم مارچلو در جریان یک کنفرانس خبری در «روز جهانی آگاهی در مورد مـین» با خبرنگاران گفت‌وگو کرده‌است. در روزی که گزارش‌های تازه از سوریه از «حمله شیمیایی» و مرگ ده‌ها نفر، از جمله زنان و کودکان، در استان ادلب، در کشور جنگ‌زده سوریه، حکایت دارند.

مدیر «خدمات پاکسازی مـین»ِ سازمان ملل متحد، گفته است برای آن‌که بتوان روزی مین‌ها، جنگ‌افزارهای قابل انفجار و تسلیحات عمل‌نکرده را از مناطق تحت کنترل «داعش» در عراق خارج کرد، باید سالیانه ۱۸۰ میلیون دلار هزینه پرداخت. تنها پاکسازی شهر موصل به سال‌ها فعالیت و سالیانه ۵۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد.

مارچلو می‌افزاید هدف نهایی این است که دولت عراق را قانع کرد، خود مستقیما مسئولیت حل مشکلات موجود را برعهده بگیرد، همان‌طور که در نهایت کشورهای فرانسه، آلمان یا بریتانیا، پس از جنگ دوم جهانی عمل کردند.

او در مورد سوریه گفته است که پاکسازی این کشور به تلاش‌هایی «در حد و اندازه عظیم» نیاز دارد، اما ابراز امیدواری کرده‌است، که، روزی، در صورت تامین بودجه مورد نیاز، این کار شدنی باشد.

جنگ داخلی سوریه در حال حاضر وارد هفتمین سال پیاپی شده است و این کشور بین گروه‌های مختلف از جمله دولت مرکزی، حکومت خودخوانده اسلامی، شاخه القاعده، گروه‌های سلفی و اسلام‌گرا، ائتلافی از آن‌ها و گروه‌های غیرمذهبی، شبه‌نظامیان کـرد یا شبه‌نظامیان مورد حمایت ترکیه تقسیم شده‌است. مذاکرات در مورد آینده سوریه و نحوه کشورداری در آن، تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته‌است.

در عراق، نیروهای دولتی و ائتلافی به رهبری آمریکا، در حال نبرد با داعش، برای آزادسازی دومین شهر بزرگ عراق، مرکز استان نینوا هستند. نبردهایی که در حال حاضر در مناطق پرازدحام غربی، متمرکز شده‌است.

XS
SM
MD
LG